339 De derde onderzoekscyclus: het volledig digitale ontwerp verhaalbegrip sluiten hierbij aan. Het oordeel van de leerlingen over deze nieuwe versie van de videopresentatie is positiever dan het oordeel van de leerlingen over de eerste versie die in Lessenreeks 2 is gebruikt. 74 van de 81 leerlingen zeggen bij deze nieuwe versie het verhaal goed of redelijk te kunnen volgen, wat neerkomt op 91%. Bij de eerste versie gaven 36 van de 48 leerlingen aan dat zij het verhaal goed of redelijk konden volgen, wat neerkomt op 75%. Bij de nieuwe versie zeggen 76 van de 81 leerlingen dat zij het verhaal goed of redelijk begrijpen (94%). Bij Lessenreeks 2 waren dit 39 van de 48 leerlingen (81%) Het nieuwe filmpje is dus een vooruitgang. In de evaluaties van Lessenreeks 3 worden 86 opmerkingen gemaakt over de presentatie van het verhaal. Hoewel deze opmerkingen voornamelijk positief van aard zijn, geven leerlingen ook in tien opmerkingen aan dat zij moeite hadden met de video. In twee opmerkingen wordt duidelijk dat dit te maken heeft met de complexiteit van het verhaal (‘Het verhaal vond ik ontzettend moeilijk te volgen, omdat er voor mijn idee erg veel verschillende karakters en situaties waren en ik kon die niet altijd goed volgen’). Bij de overige opmerkingen geven leerlingen aan dat ze een video lastiger vinden dan gedrukte tekst: (‘Zelf raak ik bij een filmpje sneller afgeleid, ik zou het fijner hebben gevonden om alle fragmenten te lezen’). In de evaluaties is duidelijk te zien dat de leerlingen veel minder problemen ervaren met het volgen van de gebeurtenissen dan bij de eerste versie van de video. De snelheid van het filmpje wordt niet meer als probleem genoemd. Wel valt op dat in zes opmerkingen wordt geschreven dat de filmpjes lang duren. Deze opmerking werd bij de evaluatie bij Lessenreeks 2 niet gemaakt. Bij de evaluaties over de presentatie van het verhaal overheerst een positief beeld. In 38 opmerkingen wordt de presentatie ‘leuk’, ‘mooi’ of ‘fijn’ genoemd. De leerlingen zijn positief over de vormgeving (‘Ik vond de filmpjes echt gaaf gemaakt, ook met geluid en hoe je door het verhaal wordt gesleept en daardoor waren de levels dus gewoon mooi’) en over de inhoud (‘Ik vond het erg leuk om hiernaar te luisteren en meer info te krijgen over het verhaal’). Ook hielp het filmpje volgens meerdere leerlingen bij het verhaalbegrip (‘Door het filmpje kon je het boek makkelijk begrijpen en was het ook leuk om te leren’). De lesobservaties sluiten aan bij het positieve beeld dat in de evaluaties over de video wordt gegeven. De leerlingen zaten door de videopresentatie meteen na het starten van het level ‘in hun scherm’, waarmee de video bijdroeg aan de ‘flow’ die bij de meeste leerlingen werd geobserveerd. Hoewel uit de evaluaties blijkt dat de leerlingen in Lessenreeks 3 veel minder moeite hadden met het begrip van het verhaal dan de leerlingen in Lessenreeks 2, wordt in de tips van de leerlingen die ze in hun evaluatie van Lessenreeks 3 formuleerden meerdere keren aangegeven dat leerlingen ondersteuning zouden willen bij het verhaal. Daarbij geven meerdere leerlingen de tip om een quiz over het verhaal toe te voegen. Dit is een
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw