338 Hoofdstuk 11 makkelijker om je te concentreren en veel werk te leveren’). 28 opmerkingen laten zien dat leerlingen de redeneerstappen nuttig vinden (‘Dit zal ik in met mijn studie later wel vaker moeten doen. Dus dit leren was fijn’). In 25 opmerkingen worden de redeneerstappen behulpzaam genoemd (‘Door alles wat we hebben moeten doen, ben ik dieper ingegaan op alle onderwerpen. Het systeem van redeneren in stappen heeft hier veel bij geholpen’). Net als in Lessenreeks 2, geven veel leerlingen in de evaluaties aan dat ze geleerd hebben van het redeneren. Ook de lesobservaties laten zien dat de leerlingen de opdrachten in de loop van de lessenreeks sneller en gemakkelijker zijn gaan uitvoeren en dat zij in de loop van de lessenreeks minder vragen stelden. Uit de resultaten in Tabel 11.5 blijkt niet dat bij de redeneerstappen in les 4 verbetering is opgetreden ten opzichte van de redeneerstappen bij les 2. Of de leerlingen in de loop van de lessen beter worden in het redeneren, is dus niet duidelijk. Daarbij moet worden opgemerkt dat bij de bronanalyse van opdracht 2 al veel leerlingen de stappen goed uitvoeren. Het aantal leerlingen dat bij de beschrijving ook een interpretatie geeft, is bij de opdracht in les 4 iets hoger. Dit was ook bij Lessenreeks 2 het geval. Het lijkt erop dat het geven van een neutrale beschrijving bij een literair fragment voor de leerlingen lastiger is dan bij een zakelijk tekstfragment. In paragraaf 11.5.2 ga ik verder in op het leren van de leerlingen in Lessenreeks 3 van het ontwerp. 11.4.3 De presentatie van het verhaal In Lessenreeks 3 is de presentatie van het verhaal van De donkere kamer van Damokles aangepast op basis van de aanbevelingen die volgden uit onderzoekscyclus 2. Net als in de evaluatie na Lessenreeks 2, is in de evaluatie na Lessenreeks 3 gevraagd naar de mate waarin leerlingen de presentatie van het verhaal konden volgen en de mate waarin zij het verhaal op basis van de presentatie konden begrijpen. De resultaten worden gepresenteerd in Tabel 11.6. Tabel 11.6 Oordeel van de leerlingen over de presentatie van het verhaal in Lessenreeks 3 (frequenties; n=81) Oordeel Kunnen volgen van het verhaal Begrijpen van het verhaal Goed 39 37 Redelijk 35 39 Lastig 7 5 De tabel laat zien dat de meeste leerlingen de video goed tot redelijk kunnen volgen, maar dat zeven leerlingen dit lastig vinden. De resultaten van de vraag over
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw