Renate van Keulen

334 Hoofdstuk 11 11.4.2 Het redeneren van de leerlingen In de redeneeropdrachten maken de leerlingen bij de stappen ‘fragment’, ‘eigen inbreng’ en ‘bron’ een analyse, waarin zij moeten beschrijven wat ze zien, lezen of weten, daaraan vervolgens betekenis toekennen en op basis daarvan een conclusie trekken. Het is belangrijk dat de leerlingen leren om bij deze drie stappen de juiste handelingen uit te voeren, omdat deze de basis vormen van de redenering en de uiteindelijke inzichten. Om inzicht te krijgen in de handelingen die de leerlingen in Lessenreeks 3 uitvoeren, zijn de stappen van de 89 leerlingen bij twee deelopdrachten geanalyseerd met behulp van open codering volgens de methode die in paragraaf 2.4.3 is beschreven. Het gaat om de bronanalyse bij opdracht 2 (het systeemperspectief) en de fragmentanalyse bij opdracht 4 (het individueel perspectief). De analyse was gericht op de technische uitvoering van de stappen. De inhoudelijke juistheid van de antwoorden is in deze onderzoekscyclus niet beoordeeld, omdat deze beoordeling in onderzoekscyclus 2 al is uitgevoerd met dezelfde bron. De resultaten van deze beoordeling lieten zien dat leerlingen die de stappen op de beoogde manier uitvoerden, veel vaker de juiste boodschap uit de bron haalden dan leerlingen die de stappen niet op de beoogde manier uitvoerden. De resultaten van de analyse van de redeneerstappen in Lessenreeks 3 zijn weergegeven in Tabel 11.5. Tabel 11.5 Analyse van de redeneerstappen in Lessenreeks 3 bij twee deelopdrachten (frequenties; n=89) Resultaat Bronanalyse bij opdracht 2 Fragmentanalyse bij opdracht 4 Volgt stappen als beoogd 72 71 Interpretatie bij beschrijving 4 9 Conclusie bij stap 2 en 3 13 9 Opdracht 2 (bronanalyse) De bron die de leerlingen in opdracht twee moesten analyseren is een artikel over de film Saving private Ryan, waarin staat dat de film door lovende recensenten wordt gezien als een realistische weergave van D-Day. De auteur van het artikel betoogt echter dat een realistische weergave van de werkelijkheid nooit mogelijk is, omdat er altijd een regisseur is die bepaalt hoe een verhaal getoond wordt en je dus altijd vanuit iemands perspectief naar een situatie kijkt. In tabel 11.5 is te zien dat bij deze opdracht 72 van de 89 leerlingen de handelingen ‘beschrijven’, ‘betekenis geven’ en ‘concluderen’ uitvoeren zoals voorgeschreven. Zij geven op een neutrale manier weer wat volgens hen de belangrijkste inhoudelijke elementen van de bron zijn (zonder interpretatie), relateren

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw