33 Methode van onderzoek Tabel 2.1 Overzicht van de doorlopen stappen tijdens het educational designonderzoek naar een digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs (met hoofdstukaanduiding) (vervolg) Element Omschrijving Hoofdstuk Ontwerp en evaluatie Prototype Beschrijving van de ontwerpregels die volgen uit de vooronderzoeken en constructie van een prototype van de digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs. 8 Cyclus 1 Ontwikkeling van de eerste, nog analoge versie van de lessenreeks. Onderzoek in de lespraktijk (een vwo-5 klas) en evaluatie van het ontwikkelde didactische model. 9 Cyclus 2 Ontwikkeling van de tweede, deels gedigitaliseerde versie van de lessenreeks. Onderzoek van de lespraktijk (in twee vwo-5 klassen) en evaluatie van de opdrachtenreeks van de lessenserie. 10 Cyclus 3 Ontwikkeling van de derde, volledig digitale versie van de lessenreeks met enkele game-elementen. Onderzoek van de lespraktijk (in drie vwo-5 klassen) en evaluatie van de digitale component en toegevoegde gameelementen. 11 Finaal ontwerp Ontwikkeling van de vierde, finale versie van de lessenreeks met meerdere game-elementen. 12 2.4 Onderzoeksmethode van de ontwerpcycli In paragraaf 2.3 beschreef ik de algemene opzet van het onderzoek. De specifieke methode van onderzoek die in de vooronderzoeken is gehanteerd, wordt gepresenteerd in de betreffende hoofdstukken. In deze paragraaf ga ik in op de methode die is gebruikt tijdens de drie onderzoekscycli van de ontwerp- en evaluatiefase. 2.4.1 Participanten In totaal hebben aan het onderzoek 175 leerlingen deelgenomen uit de vijfde klas van het vwo op het Van Maerlantlyceum in Eindhoven. De onderzoekscycli vonden plaats in drie opeenvolgende schooljaren: 2019-2020, 2020-2021 en 2021-2022. In de eerste onderzoekscyclus (schooljaar 2019-2020) nam een klas van 32 leerlingen deel (8 meisjes en 24 jongens). Aan de tweede onderzoekscyclus (schooljaar 2020-2021) namen twee klassen deel van in totaal 54 leerlingen (24 meisjes en 30 jongens). Aan de derde onderzoekscyclus (schooljaar 2021-2022) namen drie klassen deel van in totaal 89 leerlingen (41 meisjes en 48 jongens). In totaal hebben aan het onderzoek dus 73 meisjes en 102 jongens deelgenomen. De meeste leerlingen waren ten tijde van het onderzoek 16 of 17 jaar oud. In onderzoekscyclus 3 bleek dat twee gedoubleerde leerlingen de
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw