Renate van Keulen

325 De derde onderzoekscyclus: het volledig digitale ontwerp leerlingen een ‘letterkundig inzicht’ (tegenover 0% in Lessenreeks 2) en het percentage leerlingen dat een ‘herkennend inzicht’ toont, is in Lessenreeks 3 met 25% een stuk lager is dan in Lessenreeks 2 met 40%. Het aantal leerlingen dat een inzicht van reflecterend niveau toont, is bij Lessenreeks 3 en Lessenreeks 2 ongeveer gelijk (55% en 53%). De aanpassingen in de opdracht hebben er blijkbaar voor gezorgd dat meer leerlingen de boodschap uit de bron konden halen en konden meenemen in hun inzicht. Hierdoor voelden meer leerlingen zich uitgedaagd om op letterkundig niveau te redeneren. De nieuwe, digitale versie van het ontwerp heeft ook hier geleid tot kwaliteitsverbetering. Opdracht binnen het individueel perspectief Bij de opdracht binnen het individueel perspectief (level 4) moesten de leerlingen een inzicht verwoorden op basis van de vraag welke invloed het op hen als lezer heeft dat de roman aan het einde andere perspectieven geeft op het verhaal van Osewoudt dan het perspectief dat je als lezer tot dan toe gezien hebt. In Lessenreeks 3 is een van de bronnen die in Lessenreeks 1 en 2 zijn gebruikt, weggelaten. Deze bron bleek te veel leerlingen naar een denkrichting te leiden die niet aansluit bij het beoogde inzicht. Bij de bron die is behouden, een kort artikel over desoriëntatie in de litho Relativiteit van Escher in combinatie met de afbeelding zelf, is in plaats van de afbeelding een video-animatie van de litho gegeven, om leerlingen te stimuleren lang en aandachtig naar het kunstwerk te kijken. Naast deze wijziging zijn dezelfde aanpassingen in de redeneerstappen gedaan als bij de andere opdrachten en is bij de bron een extra toelichting gegeven. Twaalf leerlingen (14%) laten bij deze opdracht in Lessenreeks 3 een ‘herkennend inzicht’ zien. Ze beperken zich tot hun eigen interpretatie van het verhaal en richten zich op de vraag wat er in het verhaal waar is. Een voorbeeld: ‘De redeneerstappen laten mij over het effect dat de andere visies op het verhaal van Osewoudt hebben op mij als lezer inzien dat door een ander perspectief in te nemen op het verhaal, je kijk op het verhaal verandert en je kan zien wat er echt gebeurd is. Eerst waren de beschuldigingen op Osewoudt nogal vaag opgeschreven. Maar door het perspectief van de psychiater werd duidelijk waarom Osewoudt was opgepakt.’ (Leerling 20) Het aantal leerlingen dat in Lessenreeks 3 een dergelijk inzicht van herkennend niveau liet zien, ligt beduidend lager dan in Lessenreeks 2 (14% tegenover 34%). In Tabel 11.4 is te zien dat in de resultaten sprake is van een verschuiving. Bij Lessenreeks 3 tonen in vergelijking met Lessenreeks 2 veel meer leerlingen een ‘reflecterend inzicht’ (55% tegenover 20%), waarbij ze een generaliserende uitspraak doen over het effect dat het

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw