320 Hoofdstuk 11 Lessenreeks 3 geven 49 leerlingen (55%) een inzicht dat in de categorie ‘herkennend’ valt. Het verwoorde inzicht richt zich op de mimetische functie die de leerlingen aan de roman toekennen: volgens deze leerlingen geeft de roman een beeld van hoe het werkelijk was. Bijvoorbeeld: ‘De redeneerstappen laten mij over het beeld dat de auteur in de roman geeft van het verzet inzien dat het verzet eigenlijk niet heel erg georganiseerd was. Het waren juist mensen die even snel een slordig plan opzetten. Er zijn dus veel meer kansen op mislukking.’ (Leerling 5) Elf leerlingen (12%) geven in een ‘reflecterend inzicht’ een generalisering op basis van de betekenis van gebeurtenissen of de beweegredenen van romanpersonages die vaak moreel van aard is. Bijvoorbeeld: ‘De redeneerstappen laten mij over het beeld dat de auteur in de roman geeft van het verzet inzien dat het niet altijd duidelijk hoeft te zijn of iemand nou goed of slecht is. Iemand hoeft niet per se een schurk of held te zijn. Hij kan ook goede én slechte dingen doen.’ (Leerling 20) Zes leerlingen (7%) geven een ‘interpreterend inzicht’, waarbij ze ingaan op de diepere betekenislaag van de roman, en laten zien te beseffen dat de roman geconstrueerd is. Bijvoorbeeld: ‘De redeneerstappen laten mij over het beeld dat de auteur in de roman geeft van het verzet inzien dat de auteur ervoor heeft gekozen om het verzet niet af te beelden als een groep heldhaftige strijders, maar eigenlijk een niet goed georganiseerde groep mensen.’ (Leerling 76) Deze leerlingen gaan in op het beeld dat de auteur geeft, maar relateren dit beeld niet aan het ‘heroïsche beeld’ dat vaak te zien is in andere films en romans, met name kort na de oorlog. Daarmee plaatsen ze de roman niet in zijn cultuurhistorische context en tonen ze niet het letterkundige niveau dat voor het beoogde inzicht wel vereist is. 23 leerlingen (26%) doen dit wel. Bijvoorbeeld: ‘De redeneerstappen laten mij over het beeld dat de auteur in de roman geeft van het verzet inzien dat de auteur niet probeerde het verzet te verheerlijken, maar hij wilde juist het beeld schetsen dat niemand echt een idee had van wat ze aan het doen waren en ook niet bang waren voor een extra moord. Hij probeert dus geen oorlogsheld neer te zetten zoals dat in andere romans en films na de oorlog wel vaak gebeurde omdat toen sterker werd gedacht in
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw