Renate van Keulen

319 De derde onderzoekscyclus: het volledig digitale ontwerp 11.4.1 De redeneerresultaten van de leerlingen In Lessenreeks 3 hebben de leerlingen net als in Lessenreeks 2 inzichten verwoord die ze op basis van hun redeneringen hebben verworven binnen het historisch perspectief (level 1), het systeemperspectief (level 2), het sociaal-cultureel perspectief (level 3) en het individueel perspectief (level 4). In level 5 hebben de leerlingen op basis van deze inzichten een antwoord geformuleerd op de hoofdvraag ‘Wat is de waarheid in De donkere kamer van Damokles?’. De vier geformuleerde inzichten en het antwoord op de hoofdvraag van alle 89 leerlingen bij Lessenreeks 3 zijn geanalyseerd volgens het in Tabel 2.5 gepresenteerde instrument dat gebaseerd is op de niveaus van literaire competentie van Witte (2008). Met het oog op de vergelijking van Lessenreeks 2 en Lessenreeks 3 presenteert Tabel 11.4 voor beide lessenreeksen per perspectief het percentage leerlingen dat een antwoord geeft dat belevend (niveau 1), herkennend (niveau 2), reflecterend (niveau 3), interpreterend (niveau 4) of letterkundig (niveau 5) is. Het academisch niveau (niveau 6) is niet opgenomen in de tabel, omdat dit niveau in geen van de opdrachten is getoond. In Bijlage 5 is een uitgebreid overzicht van de resultaten per leerling bij Lessenreeks 3 opgenomen. In dit uitgebreide overzicht is zichtbaar hoe individuele leerlingen per les variëren in het niveau van literaire competentie dat zij in hun antwoorden laten zien. Tabel 11.4 Het getoonde niveau van literaire competentie bij de opdrachten in onderzoekscyclus 2 (n=54) en 3 (n=89) volgens het analysemodel dat gebaseerd is op Witte (2008) (percentages; n=89) Opdracht Belevend L2 L3 Herkennend L2 L3 Reflecterend L2 L3 Interpreterend L2 L3 Letterkundig L2 L3 Historisch 2% 0% 65% 55% 13% 12% 0% 7% 20% 26% Systeem 0% 1% 0% 10% 76% 58% 22% 31% 0% 0% Sociaal-cultureel 0% 0% 40% 25% 55% 53% 6% 2% 0% 20% Individueel 0% 0% 34% 14% 20% 55% 46% 31% 0% 0% Hoofdvraag 0% 0% 78% 74% 2% 8% 20% 18% 0% 0% Opdracht binnen het historisch perspectief Op basis van de redeneeropdracht binnen het historisch perspectief (level 1) moesten leerlingen een inzicht verwoorden over het beeld dat de auteur in de roman geeft van het verzet. Ten opzichte van de opdracht in Lessenreeks 2 is deze opdracht in Lessenreeks 3 inhoudelijk niet gewijzigd. Wel is bij de brontekst een introductie toegevoegd waarin de bron wordt ingeleid. Ook zijn net als bij de andere drie redeneeropdrachten in de formulering van de redeneerstappen enkele aanpassingen gedaan (zie Tabel 11.1). In

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw