318 Hoofdstuk 11 11.4 Analyse van de resultaten en evaluaties In deze paragraaf beschrijf ik de analyse van de resultaten van de opdrachten en de evaluaties die zijn uitgevoerd volgens de in paragraaf 2.4.3 beschreven methode en ga ik in op de gegevens uit de lesobservaties. In het onderzoek naar Lessenreeks 3 zijn dezelfde onderzoeksvragen gesteld en dezelfde analyses uitgevoerd als in het onderzoek naar Lessenreeks 2 (zie paragraaf 10.4). Op die manier kon ik de veranderingen in de resultaten en ervaringen van de leerlingen in kaart brengen en inzicht verwerven in zowel het effect van de inhoudelijke aanpassingen die zijn gedaan in Lessenreeks 3 als in het effect van de digitalisering van het ontwerp. Bij de bespreking van de resultaten, evaluaties en lesobservaties van Lessenreeks 3 ga ik dan ook vooral in op bevindingen die afwijken van de bevindingen bij Lessenreeks 2. De onderzoeksvragen bij Lessenreeks 3 luiden net als de onderzoeksvragen bij Lessenreeks 2 als volgt: 1. Leidt de ontwikkelde opdrachtenreeks ertoe dat leerlingen de in hoofdstuk 7 over De donkere kamer van Damokles geformuleerde inzichten binnen het systeemperspectief, het individueel perspectief, het sociaal-cultureel perspectief en het historisch perspectief verwerven en tot een antwoord komen op de in hoofdstuk 7 geformuleerde hoofdvraag over de waarheid in de roman? 2. Leidt de ontwikkelde opdrachtenreeks ertoe dat leerlingen literatuurhistorisch leren redeneren? 3. Leidt de digitale presentatie van het verhaal tot voldoende verhaalbegrip bij leerlingen om de opdrachtenreeks uit te kunnen voeren? Om met het oog op onderzoeksvraag 1 en 2 inzicht te krijgen in de redeneerresultaten en de redeneerhandelingen van de leerlingen in deze lessenreeks en deze te kunnen vergelijken met de resultaten van Lessenreeks 2, start ik met een bespreking van de analyse van de verworven inzichten en de eindopdracht, gevolgd door een bespreking van de analyse van de redeneeractiviteiten van de leerlingen bij een tweetal redeneerstappen. Bij deze besprekingen gebruik ik ook de geanalyseerde evaluaties van de leerlingen en de gegevens uit de lesobservaties. Met het oog op onderzoeksvraag 3 bespreek ik vervolgens de bevindingen met betrekking tot de digitale presentatie van het verhaal en ga ik in op het effect van de aanpassingen die voor Lessenreeks 3 zijn gedaan in deze presentatie. Daarbij maak ik gebruik van de evaluerende opmerkingen van de leerlingen die betrekking hebben op deze presentatie en van de lesobservaties.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw