315 De derde onderzoekscyclus: het volledig digitale ontwerp alternatieve dagindeling. Van de leerlingen in klas A en B, die in de eerste les 45 minuten de tijd hadden voor level 1, kreeg een groot deel het level niet af. Deze leerlingen hebben in een pauze doorgewerkt of kregen de opdracht het level thuis af te maken. De leerlingen van klas C kregen een extra lesuur de tijd (zie boven), en konden het eerste level daardoor allemaal in de les afmaken. In de tweede les, waarin level 2 gemaakt werd, was bij de drie klassen sprake van hetzelfde patroon. De leerlingen kwamen het lokaal binnen, openden hun laptop en gingen naar de website. Ze wisten vooraf al dat ze verder zouden gaan met het programma en veel leerlingen namen zonder aankondiging van mijn kant zelf het initiatief om de website te openen en te starten. De instructie voor het inloggen stond opnieuw op het digibord, maar de meeste leerlingen keken hier niet naar. Net als in les 1 verliep het opstarten soepel en keken en luisterden de leerlingen geconcentreerd naar de video. Ook bij het werken aan de opdrachten waren de leerlingen zichtbaar gefocust. Het tijdstip van de dag leek hierop geen invloed te hebben: in klas A vond het onderzoek bijvoorbeeld op vrijdagmiddag het negende uur plaats, maar de leerlingen werkten net zo geconcentreerd als de leerlingen die de les ’s morgens kregen. In de tweede les kwamen de leerlingen in alle drie de klassen met minder praktische vragen, maar wel met meer inhoudelijke vragen dan in de eerste les. Meerdere keren werd bij de stap ‘eigen inbreng’, waar de leerlingen in moesten gaan op hun eigen kennis en ideeën over de invloed van het vertelperspectief, gevraagd of het romans in het algemeen betrof of alleen De donkere kamer van Damokles. Het gegeven antwoord was ‘romans in het algemeen’. Eén leerling stelde een inhoudelijke vraag over het vertelperspectief en gaf aan weinig kennis te hebben over dit onderwerp. Een andere leerling vroeg bij het verwoorden van het inzicht: ‘Er is toch geen goed of fout? Want ik weet het niet zo goed.’ Het lijkt erop dat in les 2 meer leerlingen dan in les 1 de opdracht lastig vonden. In alle drie de klassen was zichtbaar dat meerdere leerlingen een tijd moesten nadenken over hun antwoorden. In les 2 waren in alle drie de klassen meer leerlingen binnen 45 minuten klaar met het level dan in les 1. De leerlingen die het level niet afkregen, hebben in een pauze doorgewerkt of kregen de opdracht het level thuis af te maken. In de derde les, waarin level 3 werd gemaakt, verliep het inloggen net als in les 1 en 2 vlot. De leerlingen startten vrijwel allemaal op eigen initiatief en keken niet meer naar de inloginstructie op het digibord. De leerlingen luisterden geconcentreerd naar de video en waren ook bij het werken aan de opdrachten zichtbaar gefocust. Een leerling stelde een vraag over de stap ‘betekenis geven’ bij de bron: ‘Wat kan ik hier het best doen?’ Deze leerling kreeg de tip om op het hulpicoontje te klikken en kon daarna verder met de opdracht. Twee leerlingen stelden een vraag bij de stap ‘eigen inbreng’ (‘Wat moet ik
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw