28 Hoofdstuk 2 2.1 Inleiding In hoofdstuk 1 gaf ik aan dat educational design research een passende keuze is bij het ontwerpen en onderzoeken van een digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs, omdat het ontwerp bij deze onderzoeksvorm in meerdere opeenvolgende fasen ontwikkeld en onderzocht kan worden. Bovendien kunnen onderdelen van het ontwerp apart van elkaar worden onderzocht en verbeterd, wat het mogelijk maakt om het ontwerpproces gericht bij te sturen. Een ander voordeel van educational design research is dat het om een tweeledig traject gaat. Aan de ene kant leidt het onderzoek tot een praktisch product, in dit geval een digitale game. Aan de andere kant beoogt het een bijdrage te leveren aan kennisvorming, in dit geval onder andere over de invloed van het inzetten van een game op motivatie en leren in het literatuurgeschiedenisonderwijs. Educational design research heeft dus zowel praktische als wetenschappelijke waarde (Van den Akker, 1999; Plomp, 2013; McKenney & Reeves, 2013; 2019). De sterke combinatie van het praktische en theoretische perspectief van educational design research komt terug in de definitie van Plomp (2013, p. 10): The systematic study of designing, developing and evaluating educational interventions, – such as programs, teaching-learning strategies and materials, products and systems – as solutions to problems, which also aims at advancing our knowledge about the characteristics of these interventions and the processes to design and develop them. Deze definitie bevat twee kernelementen die ook terugkomen in andere definities van educational design research (o.a. Van den Akker, 1999; McKenney & Reeves, 2019). Het gaat in de eerste plaats om een systematisch proces van ontwerpen en evalueren van onderwijsinterventies en op de tweede plaats om het leveren van een bijdrage aan kennisvermeerdering. Dit methodehoofdstuk beschrijft de manier waarop ik in mijn onderzoek naar een digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs kom tot een systematisch ontwikkeld en onderzocht ontwerp en daarnaast bijdraag aan kennisvermeerdering. In paragraaf 2.2 bespreek ik de uitgangspunten van educational design research, gevolgd door de opzet en methode van mijn onderzoek als geheel (paragraaf 2.3). In paragraaf 2.4 beschrijf ik de opzet en methode van het onderzoek dat in de ontwerp- en evaluatiefase is uitgevoerd.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw