Renate van Keulen

216 Hoofdstuk 9 veroordeeld.’ Wat de twee leerlingen met de vooraf aangeleverde bronnen doen, laat zien dat de confrontatie van verschillende bronnen tot nieuwe inzichten kan leiden. Soms trekt de leerling wat al te sterke conclusies uit een bron. Mogelijk zou een leeswijzer bij de bron dit kunnen voorkomen. De twee leerlingen verschillen in deze les wat van elkaar met betrekking tot het niveau van het inzicht dat ze verwerven. Leerling 1 benoemt de spanning tussen de bronnen: ‘Tijdens de verzetsperiode komen er, wat ik uit de bronnen haal, veel ongeplande doden voor. De verzetters pleegden moordaanslagen als er al een klein dingetje niet meezat.’ Hierdoor ziet leerling 1 de eindconclusie uit de geleverde redenering veranderen: ‘In de conclusie wordt gezegd dat uitvoerders binnen het verzet makkelijk hun gang konden gaan, maar dit is niet juist. De uitvoerders binnen het verzet konden inderdaad redelijk makkelijk iemand doden, maar ze moesten er wel voor zorgen dat er geen getuigen bij waren en dat de sporen uitgewist werden. In de bron zie je ook dat er wel een getuige was waardoor de moordenaars gepakt worden. Dus moest er voor een moord wel nagedacht worden over hoe ze het zouden aan gaan pakken.’ Voor leerling 2 ziet het denkproces er net iets anders uit. Zij houdt de voorlopige conclusie uit de bron overeind: ‘Deze bronnen laten mij zien dat men er vroeger veel makkelijker mee weg kon komen als ze een moord hadden gepleegd, maar soms werd je toch wel veroordeeld. Het ligt aan je motivatie voor de moord en degene die je vermoord hebt welke straf je krijgt. Dit antwoord bevestigt wel degelijk de voorlopige conclusie. Alle verzetsleden die de vijand vermoordden werden gezien als helden die ervoor zorgden dat we weer een stapje verder bij de vrijheid kwamen, maar als het niet in opdracht was van het verzet, kon je er wel voor veroordeeld worden.’ Hoewel er een verschil is in de kwaliteit van de interpretatie, zetten zowel leerling 1 als leerling 2 de bronnen in om ze als waarheid tegenover de roman te zetten, die zij vervolgens ook als waarheid presenteren. Daarmee laten zij een herkennende

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw