Renate van Keulen

208 Hoofdstuk 9 is daarom gekozen voor een hybride vorm van offline en online onderwijs. De eerste vier lessen waren steeds acht leerlingen aanwezig. De overige 24 leerlingen volgden de les thuis via Microsoft Teams. Les 5 vond voor de hele groep online via Microsoft Teams plaats. Alle leerlingen zijn gedurende een van de lessen fysiek op school aanwezig geweest. De lessenreeks is uitgevoerd door mij als docent/onderzoeker en verliep verder zoals beschreven in paragraaf 2.4. De lessenreeks leidde bij alle vijf de lessen tot 32 voltooide opdrachten die de leerlingen inleverden via de elektronische leeromgeving. Deze opdrachten zijn geanalyseerd zoals weergegeven in paragraaf 2.4.3. De resultaten worden besproken in paragraaf 9.4. De evaluatie, waarbij de leerlingen naar aanleiding van de zes vragen uit Tabel 2.2 onderdelen moesten kiezen en deze keuze nader moesten toelichten, leidde tot 197 toelichtende opmerkingen die verdeeld zijn over zes onderwerpen: ‘het redeneersysteem’, ‘het zelf vragen stellen’, ‘het gebruik van bronnen’, ‘het totaalinzicht formuleren’, ‘de opdrachten’ en ‘overig’. De opmerkingen binnen deze onderwerpen zijn geanalyseerd en voorzien van interpreterende labels. In totaal gaat het om de volgende 11 labels: ‘leerzaam’, ‘behulpzaam’, ‘positief’, ‘nuttig’, ‘niet nuttig’, ‘negatief’, ‘lastig’, ‘onduidelijk’, ‘intensief’, ‘herhalend’ en ‘niet leerzaam’. De resultaten van deze analyse worden in paragraaf 9.4 besproken in relatie tot de resultaten van de opdrachten. Ze zijn in tabelvorm weergegeven in Bijlage 3. In een tweede analyse zijn de toelichtende opmerkingen gecodeerd op motivatie en leren. Het gaat om 152 opmerkingen met betrekking tot motivatie en 37 opmerkingen met betrekking tot leren die geanalyseerd zijn met de instrumenten in Tabel 2.6 en 2.7. De resultaten in tabelvorm en de bespreking van deze analyse zijn opgenomen in paragraaf 9.5. 9.4 Analyse van de resultaten en evaluaties Om uitspraken te kunnen doen over het redeneergedrag van de leerlingen en de werking van de redeneerdidactiek, presenteer ik in deze paragraaf een analyse van het redeneren van de leerlingen en hun ervaringen bij drie onderdelen: het zelf formuleren van redeneervragen (les 1 en 2), het redeneren met en over bronnen en het verwoorden van inzichten (les 3 en 4) en het formuleren van een totaalinzicht (les 5). Per onderdeel zijn allereerst de redeneerstappen van twee leerlingen uitvoerig geanalyseerd. Hierbij

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw