Renate van Keulen

204 Hoofdstuk 9 9.1 Inleiding In hoofdstuk 8 beschreef ik het prototype van de digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs, waarbij ik me baseerde op zes ontwerpregels die volgden uit de hoofdstukken 3 t/m 7. In dit hoofdstuk doe ik verslag van de eerste onderzoekscyclus in de ontwerpfase, waarin de in hoofdstuk 6 beschreven didactische aanpak die de basis vormt van het ontwerp in een lessenreeks is toegepast op de roman De donkere kamer van Damokles en vervolgens is onderzocht in een vwo-5 klas. In paragraaf 9.2 geef ik een beschrijving van de lessenreeks en de keuzes die ik heb gemaakt bij de ontwikkeling ervan. In paragraaf 9.3 doe ik verslag van het verloop van de ontwerp- en onderzoeksfase. Paragraaf 9.4 bevat een analyse van de resultaten van de door de leerlingen gemaakte opdrachten, aangevuld met een bespreking van de evaluaties van de lessenreeks door de leerlingen en de resultaten van de uitgevoerde lesobservaties. In paragraaf 9.5 ga ik in op de effecten van de lessenreeks op de motivatie en het leren van de leerlingen. In paragraaf 9.6 tot slot presenteer ik de naar aanleiding van deze eerste onderzoekscyclus getrokken conclusies en de implicaties van deze conclusies voor de tweede versie van het ontwerp. 9.2 De lessenreeks De didactische uitwerking van het model van literatuurhistorisch redeneren (zie Tabel 6.5) is toegepast in een lessenreeks van vier lessen van 50 minuten en een afsluitende vijfde les van 25 minuten, waarin de leerlingen in een aantal stappen kennismaken met de roman en de redeneermethode. In de lessenreeks is aandacht voor het zelf stellen en beantwoorden van redeneervragen binnen alle vier de perspectieven (het systeemperspectief, het individueel perspectief, het sociaal-cultureel perspectief en het historisch perspectief) volgens stap 1 en 2 van Tabel 6.5. In verband met de beperkte tijd zijn voor deze eerste lessenreeks alleen binnen het historisch perspectief en het systeemperspectief redeneeropdrachten ontwikkeld met de inzichten in Tabel 7.1 als uitgangspunt. Bij de lessenreeks hoort ook huiswerk: de leerlingen krijgen voorafgaand aan iedere les de opdracht om een aantal hoofdstukken uit de roman te lezen. Dit is voor het volgen van de instructie of het maken van de opdrachten echter niet noodzakelijk, omdat de verhaallijn ook in de lessen wordt gepresenteerd. De opzet van de lessenreeks is weergegeven in Tabel 9.1. Een volledige weergave van het lesmateriaal en de opdrachten van Lessenreeks 1 is beschikbaar op de website

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw