20 Hoofdstuk 1 via gaming geïnspireerd werden om te gaan lezen en de gelezen verhalen vervolgens hoog waardeerden. Het aanbieden van historische werken in de vorm van een game biedt kansen om jongeren op een motiverende én betekenisvolle manier te interesseren voor historische literatuur. Een game maakt het bovendien mogelijk om literatuur zowel in tekstvorm als in andere vormen te presenteren en uitdagende tekstgerichte en contextgerichte opdrachten toe te voegen, waarmee leerlingen kunnen leren nadenken over en met literatuurhistorische teksten. Een bijkomend voordeel is dat effectief ontworpen (educatieve) games niet alleen de betrokkenheid, maar ook de creativiteit en productiviteit van leerlingen kunnen bevorderen (o.a. Johnson et al., 2014; Hsiao et al., 2014; Moffat et al., 2017; Shute & Rahimi, 2021). Dit alles leidde tot de opzet van een ‘educational design’ onderzoek met als doel het ontwerpen van een digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs op basis van de volgende onderzoeksvraag: Welke elementen moet een digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs bevatten die leerlingen uit de bovenbouw van het vwo motiveert en leert nadenken over en met historische teksten? 1.3 Onderzoeksopzet De keuze voor educational design research is zeer bewust gemaakt. Het ontwerpen van een nieuwe didactiek in een vorm die nog niet eerder is toegepast in het literatuurgeschiedenisonderwijs vraagt om meerdere ontwikkel- en onderzoeksfasen, zodat het mogelijk is om onderdelen van die didactiek apart te evalueren en tussentijdse aanpassingen te doen. Juist vanuit die gedachte is educational design research in de jaren negentig van de twintigste eeuw ontstaan als alternatief voor traditionele benaderingen van onderwijsonderzoek. Volgens Van den Akker (1999) vragen complexe hervormingen in het onderwijs om onderzoek waarbij interventies systematisch worden ontworpen, ontwikkeld en geëvalueerd in de praktijk. Het ontwerp wordt daarbij meerdere keren toegepast in een natuurlijke omgeving en steeds weer verbeterd. Het voordeel is dat juist door het praktische element de kans op bruikbaarheid groter wordt dan bij traditionele onderzoeksbenaderingen (Van den Akker, 1999; Design-Based Research Collective, 2003; Reeves, 2006). Educational design research houdt in dat de onderzoeker enerzijds ontwerper is, en anderzijds bijdraagt aan kennisvermeerdering (Van den Akker, 1999; Plomp, 2013; McKenney & Reeves, 2013; 2019). Zowel voor het ontwerp als voor de theorievorming
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw