199 Constructie van het prototype als stap 4 en 5. Bij deze stappen kunnen zij steeds gebruikmaken van de hulpfuncties. Na iedere zelf uitgevoerde redeneerstap moeten leerlingen op ‘beantwoorden’ klikken, waarna hun antwoord is opgeslagen en niet meer kan worden veranderd. 19. Na het verwoorden van het inzicht (stap 5) klikken de leerlingen op ‘voltooien’. In het boek verschijnt de mededeling dat ze het derde level hebben afgerond en daarmee de derde stap hebben gezet in de richting van het bereiken van het einddoel: het formuleren van een totaalinzicht. Ook lezen ze dat ze toegang hebben gekregen tot level 4, waarin het laatste deel van het verhaal wordt gepresenteerd en een nieuwe stap zal worden gezet naar het einddoel. 20. Leerlingen die beginnen met level 4, komen terecht op een bladzijde waarop ‘level 4’ staat, met daaronder een balk met ‘start level 4’. 21. Wanneer leerlingen op deze balk klikken, opent automatisch de video met deel 4 van het verhaal van De donkere kamer van Damokles. Zodra deze video klaar is, verschijnt een balk met ‘Ga verder naar de opdracht’. 22. De leerlingen maken vervolgens de vierde redeneeropdracht, die start met een fragment dat aansluit op het vierde deel van het verhaal. De leerlingen lezen dit fragment en starten dan met de redeneerstappen, die ze allemaal volledig zelfstandig uitvoeren. Daarbij kunnen ze gebruikmaken van hulpfuncties. Bij stap 1 (vragen stellen bij een fragment), wordt de richting waarin de vraag gesteld moet worden gegeven. 23. Na het verwoorden van het inzicht (stap 5) klikken de leerlingen op ‘voltooien’. In het boek verschijnt de mededeling dat ze het vierde level hebben afgerond en daarmee de vierde en laatste stap hebben gezet in de richting van het bereiken van het einddoel: het formuleren van een totaalinzicht. Ook lezen ze dat ze toegang hebben gekregen tot level 5, waarin ze dit totaalinzicht gaan verwoorden. 24. Leerlingen die beginnen met level 5, komen terecht op een bladzijde waarop ‘level 5’ staat, met daaronder een balk met ‘start de opdracht’. 25. Wanneer leerlingen op deze balk klikken, komen ze terecht bij de eindopdracht, die start met een weergave van de vier inzichten die zij in level 1 t/m 4 hebben verworven. De leerlingen wordt gevraagd om op basis van deze vier inzichten een overkoepelend totaalinzicht te formuleren over de roman dat geen samenvatting is, maar een beschrijving van het beeld dat zij hebben gevormd op basis van de game en inzichten binnen de vier perspectieven. De leerlingen krijgen de tip om nog een keer terug te bladeren naar de opdrachten. Als hulpmiddel krijgen ze een voorbeeld te zien van vier inzichten en een overkoepelend totaalinzicht over de roman Terug naar Oegstgeest van Jan Wolkers.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw