Renate van Keulen

197 Constructie van het prototype dit fragment en starten dan met de redeneerstappen. Stap 1 (vragen stellen bij een fragment), stap 2 (de vragen beantwoorden) en stap 3 (bronnen gebruiken) zijn al gegeven. De leerlingen krijgen de opdracht om deze stappen goed te lezen, omdat ze de informatie later in de opdracht nodig hebben als ze zelf redeneerstappen moeten maken. Na de eerste drie gegeven stappen wordt steeds gevraagd of de leerlingen de informatie goed gelezen hebben. Ze moeten klikken op ‘gelezen’ om door te gaan naar de volgende stap. Stap 4 (het bijstellen van het eerste antwoord op basis van de informatie in de bronnen) en Stap 5 (het verwoorden van inzichten naar aanleiding van de redeneeropdracht) voeren de leerlingen zelf uit. Bij deze stappen kunnen ze hulpicoontjes aanklikken en de chatfunctie gebruiken om een hulpvraag te stellen aan medeleerlingen. Na iedere uitgevoerde redeneerstap moeten leerlingen op ‘beantwoorden’ klikken, waarna hun antwoord is opgeslagen en niet meer kan worden veranderd. 9. Na de laatste redeneerstap, het verwoorden van verworven inzichten op basis van de redenering, klikken de leerlingen op ‘voltooien’. In het boek op het scherm verschijnt de mededeling dat ze het eerste level hebben afgerond en daarmee de eerste stap hebben gezet in de richting van het bereiken van het einddoel: het formuleren van een totaalinzicht. Ook lezen ze dat ze toegang hebben gekregen tot level 2, waarin een nieuw deel van het verhaal wordt gepresenteerd en een nieuwe stap zal worden gezet naar het einddoel. 10. De leerlingen kunnen nu direct verder met level 2, maar ze kunnen de website ook afsluiten en op een later moment verdergaan. Die mogelijkheid hebben ze ook wanneer een level nog niet is afgerond. De game slaat alle gegeven antwoorden op. 11. Leerlingen die de website voor de tweede keer openen, krijgen de inlogpagina te zien. Hier staan hun gegevens al klaar. Na het inloggen zien leerlingen de voorkant van het boek. Het boek bladert vervolgens automatisch naar het punt waar de leerling gebleven is. 12. Leerlingen die beginnen met level 2, komen terecht op een bladzijde waarop ‘level 2’ staat, met daaronder een balk met ‘start level 2’. 13. Wanneer leerlingen op deze balk klikken, opent automatisch de video met deel 2 van het verhaal van De donkere kamer van Damokles. Zodra deze video klaar is, verschijnt een balk met ‘Ga verder naar de opdracht’. 14. De leerlingen maken vervolgens de tweede redeneeropdracht, die start met een fragment dat aansluit op het tweede deel van het verhaal. De leerlingen lezen dit fragment en starten dan met de redeneerstappen. Stap 1 (vragen stellen bij een fragment) is al gegeven. De leerlingen krijgen de opdracht om deze stap goed te lezen,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw