196 Hoofdstuk 8 boek start met een proloog, waarin kort uitleg wordt gegeven over de game en de te volgen werkwijze. Daarna volgen de vijf levels die de leerlingen doorlopen. Leerlingen kunnen terugbladeren en eerder gegeven antwoorden bekijken. De tekst van al gegeven antwoorden kunnen zij niet meer wijzigen, maar in een volgende redeneerstap krijgen ze wel de mogelijkheid om op basis van nieuwe informatie een nieuw of aangepast antwoord te formuleren (zie Tabel 6.5). Op basis van bovenstaande bespreking luidt de zesde en laatste ontwerpregel als volgt: Ontwerpregel 6: De software leidt leerlingen op hun eigen tempo en niveau door het spel De game wordt gespeeld via webbased software en krijgt de vorm van een boek dat de leerlingen door het spel leidt. De software is op ieder moment toegankelijk en doet recht aan verschillen in tempo en niveau tussen leerlingen. 8.3 Beschrijving van het verloop van de game Met het formuleren van de ontwerpregels is de context van de game bepaald. Om een concreet beeld te schetsen van de game, heb ik ervoor gekozen het verloop hier stapsgewijs te beschrijven vanuit het perspectief van de leerlingen: 1. De leerlingen gaan naar de gegeven website en maken hier een account aan met hun schoolmailadres. 2. Ze loggen in en komen terecht op een pagina waarop een boek wordt getoond met de titel ‘Inzichten over De donkere kamer van Damokles. Speel deze literaire game.’ 3. Het boek bladert automatisch naar de eerste bladzijde, waarop ‘Proloog’ staat, met daaronder een balk met daarin ‘start’. 4. Wanneer de leerlingen op deze balk klikken, begint een instructiefilmpje met uitleg over de doelen van de game en de te volgen werkwijze. 5. Wanneer het instructiefilmpje klaar is, bladert het boek automatisch naar een nieuwe bladzijde, waarop ‘level 1’ staat, met daaronder een balk met ‘start level 1’. 6. Wanneer leerlingen op deze balk klikken, opent automatisch een video waarin een deel van het verhaal van De donkere kamer van Damokles wordt verteld, ondersteund door animaties en afgewisseld met voorgelezen sleutelfragmenten. 7. Wanneer de video klaar is, verschijnt een balk met ‘ga verder naar de opdracht’. 8. De leerlingen maken vervolgens de eerste redeneeropdracht. Die opdracht begint met een fragment dat aansluit op het eerste deel van het verhaal. De leerlingen lezen
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw