190 Hoofdstuk 8 genummerd. In het vervolg van deze paragraaf verwijs ik naar de uitgangspunten uit de tabel aan de hand deze nummering. Het uitgangspunt ‘narratief’ bijvoorbeeld valt onder objecten en krijgt het nummer 1.1. Het uitgangspunt ‘adaptiviteit’ valt onder ‘vorm’ en krijgt het nummer 3.2. Tabel 8.1 De uitgangspunten uit de vooronderzoeken, verdeeld over de categorieën objecten, handelingen en vorm Objecten (1) Handelingen (2) Vorm (3) 1. Narratief (H3) 1. Didactische basis (H3) 1. Interactie (H3) 2. Beloning (H3) 2. Doelen behalen (H3) 2. Adaptiviteit (H3) 3. Feedback (H3) 3. Regels (H3) 3. Autonomie (H3) 4. Canonieke tekst (H4) 4. Combinatiedidactiek (H4) 4. Goede techniek (H3) 5. Opdrachten m.b.t. vorming (H4) 5. Redeneerdidactiek als basis (H6) 5. Gedifferentieerde route (H4) 6. Opdrachten m.b.t verband (H4) 6. Verwerven van inzichten (H6) 6. Tijdefficiënt (H4) 7. Opdrachten m.b.t. strategie (H4) 7. Docentonafhankelijk (H4) 8. Inzichten (H7) Didactisch uitgangspunt In hoofdstuk 3 werd aangegeven dat het bij het ontwerpen van een educatieve game belangrijk is om uit te gaan van een weloverwogen onderliggende didactiek, omdat dit positieve effecten heeft op de leerresultaten en de motivatie van de spelers (Boyle et al., 2016; Yu, 2019; Clark et al., 2015). Bij het combineren van de onderdelen uit Tabel 8.1 tot ontwerpregels kies ik de didactiek dan ook als vertrekpunt. In die didactiek moeten de objecten vervolgens in een bepaalde vorm worden gecombineerd. Concreet betekent dit voor het ontwerp van de game dat de didactische aanpak die is ontwikkeld op basis van de in hoofdstuk 4 en 5 bepaalde inhoudelijk-didactische uitgangspunten moet dienen als ‘kapstok’, waaraan de objecten en de elementen onder ‘handelingen’ worden opgehangen. De eerste ontwerpregel vormt dan ook een combinatie van de uitgangspunten ‘didactische basis’ (punt 2.1) en ‘redeneerdidactiek als basis’ (punt 2.5). Omdat de leerlingen met de redeneerdidactiek volgens bepaalde stappen (regels) redeneren, is ook het element ‘regels’ (punt 2.3 ) geïntegreerd. De eerste ontwerpregel luidt dan als volgt: Ontwerpregel 1: de redeneerdidactiek als kapstok De leerlingen redeneren in stappen over literatuur volgens de didactische aanpak die in hoofdstuk 6 is beschreven.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw