184 Hoofdstuk 7 eerder complementair aan elkaar dan dat ze elkaar tegenspraken. Dit droeg eraan bij dat de inzichten vrij natuurlijk volgden uit de besproken literatuur. Opvallend is ook dat de inzichten binnen de vier perspectieven zo duidelijk leiden in de richting van een overkoepelend totaalinzicht. Daarmee bevestigt dit onderzoek de inhoudelijke toepasbaarheid van de combinatiedidactiek en het model met de vier perspectieven. Tot slot bevestigt het onderzoek de waarde van De donkere kamer van Damokles voor de literaire, historische en sociale vorming van leerlingen. De roman wordt nu vaak door leerlingen gekozen om zelfstandig te lezen, maar biedt juist ook kansen voor het literatuurgeschiedenisonderwijs. De donkere kamer van Damokles is niet alleen inhoudelijk zeer geschikt voor onderwijs in literatuurhistorisch lezen, maar spreekt leerlingen gezien de populariteit van het boek ook aan. De beschrijving van de roman (paragraaf 7.3) en de vier typen inzichten en het totaalinzicht die in dit hoofdstuk zijn geformuleerd (paragraaf 7.5), worden in hoofdstuk 8 gebruikt als uitgangspunten voor het ontwerp en, samen met de uitgangspunten die volgden uit de andere vooronderzoeken, uitgewerkt in een prototype van de digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs die in dit onderzoek centraal staat. Dit hoofdstuk verantwoordde de keuze voor De donkere kamer van Damokles en deed verslag van het onderzoek naar inzichten die het uitgangspunt vormen van de opdrachten voor de te ontwerpen game. Daarmee zijn de inhoudelijke uitgangspunten van de game bepaald. Na het verslag van het vooronderzoeksgedeelte, volgt nu het verslag van het ontwerp- en evaluatiegedeelte, te beginnen met de beschrijving van het prototype van de game zoals dat werd ontwikkeld op basis van de vijf vooronderzoeken.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw