182 Hoofdstuk 7 door de leerlingen in de te ontwerpen game naartoe gewerkt kan worden. Een stap verder kunnen leerlingen een relatie leggen tussen dit inzicht en het centrale thema van de roman: de onkenbaarheid van de werkelijkheid. Leerlingen die interpreterend lezen, kunnen inzichten verwerven gericht op diepere betekenislagen of vormkenmerken (zie Tabel 2.5). Zij kunnen bij het formuleren van hun totaalinzicht over De donkere kamer van Damokles ingaan op de invloed van het vertelperspectief op de interpretatie van de roman en concluderen dat op basis van de roman de waarheid over de kwestie ‘Dorbeck’ niet te achterhalen is. Leerlingen die letterkundig lezen, zijn in staat om de thematiek, gebeurtenissen, personages en vormkenmerken in (cultuur)historisch perspectief te plaatsen (zie Tabel 2.5). Zij denken naast de relatie tussen vertelperspectief en waarheid ook na over de invloed van de context van oorlog en chaos in de roman op de interpretatie. Op basis van hun bespiegelingen kunnen zij bij het formuleren van hun totaalinzicht ingaan op de bredere thematiek van de roman: ‘de onkenbaarheid van de waarheid’. Leerlingen die academisch lezen, kunnen de roman in een breder kader plaatsen (zie Tabel 2.5). Zij zijn in staat om de onkenbaarheid van de waarheid in de roman vanuit verschillende invalshoeken te benaderen en te interpreteren. Ook kunnen zij de manier waarop in de roman met waarheid wordt omgegaan relateren aan de manier waarop het thema ‘waarheid’ in andere literaire teksten wordt benaderd. Leerlingen die belevend lezen (niveau 1) richten zich in hun inzichten op personages en hun belevenissen en vormen zich daarover vaak een oordeel (zie Tabel 2.5). Leerlingen die herkennend lezen (niveau 2) richten zich in hun inzichten op de mimetische functie die zij aan de roman toekennen. Leerlingen die belevend of herkennend lezen, zullen bij het formuleren van hun totaalinzicht over De donkere kamer van Damokles wellicht geneigd zijn zich te richten op de kwestie of Dorbeck nu wel of niet bestaan heeft. Leerlingen die reflecterend lezen (niveau 3) richten zich in hun inzicht op een generalisering op basis van gebeurtenissen in de roman of beweegredenen van romanpersonages (zie Tabel 2.5). Zij zullen geneigd zijn tot het formuleren van moralistische inzichten op basis van de inhoud van de roman, zoals het inzicht dat oorlog mensen kan veranderen. De te ontwikkelen opdrachten moeten de leerlingen met leesniveau 1 t/m 3 helpen om met meer afstand naar de tekst te kijken. 7.6 Conclusie en uitgangspunten Het onderzoek naar De donkere kamer van Damokles op basis van secundaire literatuur leidde tot de formulering van een aantal inzichten binnen de vier perspectieven en een overkoepelend totaalinzicht die samen het uitgangspunt zullen vormen
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw