Renate van Keulen

152 Hoofdstuk 7 het verwerven van inzichten binnen de vier perspectieven op meerdere niveaus (voorwaarde 4). Inzichten binnen het systeemperspectief kunnen betekenisgeoriënteerd of vormgeoriënteerd zijn. De Donkere kamer van Damokles speelt tijdens de Tweede Wereldoorlog en geeft een beeld van het verzet. Dit biedt mogelijkheden voor vragen binnen het sociaal-cultureel perspectief, maar ook binnen het historisch perspectief. Zo zou een inzicht verworven kunnen worden over het wereldbeeld dat de auteur in zijn roman laat zien. Vragen binnen het individueel perspectief kunnen gericht zijn op de beleving of de interpretatie van de lezer. In paragraaf 7.5 worden de mogelijke inzichten verder uitgewerkt. De vijfde voorwaarde is dat de gekozen roman geschikt is om als leidend narratief te dienen voor de te ontwerpen game. In hoofdstuk 3 werd duidelijk dat een sterk narratief in een spel ervoor zorgt dat spelers gemotiveerd raken en dat hun fantasie geprikkeld wordt en blijft (Malone, 1981). Spelers kunnen gemotiveerd worden om door te spelen, omdat ze meer willen weten van het verhaal. In dit opzicht lijkt De donkere kamer van Damokles geschikt. In de beschrijving op www.lezenvoordelijst.nl staat zoals gezegd dat De donkere kamer van Damokles gelezen kan worden als een spannende oorlogsroman en dat lezers door de spannende gebeurtenissen uitgenodigd worden om door te lezen. Hoewel de roman complex is, heeft hij een chronologische verhaallijn, waarin de hoofdpersoon van het ene avontuur in het andere belandt en vaak niet weet wat hem te wachten staat. Lezers volgen via een personaal vertelperspectief alleen de hoofdpersoon en hebben dus net zo veel (of weinig) informatie als hij. Dat kan in een game ook gelden voor spelers, die daardoor nieuwsgierig blijven naar de belevenissen en lotgevallen van de hoofpersoon en verder willen spelen. 7.3 Verhaal, thema en stijl De donkere kamer van Damokles vertelt in 46 episodes, verdeeld over 319 pagina’s, de avonturen van Henri Osewoudt. De episodes hebben geen titel en zijn niet genummerd. Het verhaal begint bij Osewoudts jeugd in 1933 en eindigt in december 1945, wanneer hij in gevangenschap wordt neergeschoten. Het verhaal kan grofweg in twee delen worden opgedeeld: het eerste deel (episode 1 t/m 30) met de beschrijving van Osewoudts jeugd en zijn activiteiten tijdens de oorlogsjaren en het tweede deel (episode 31 t/m 46), waarin hij gevangen is genomen en verhoord wordt over zijn activiteiten tijdens de oorlog. Om een basis te leggen voor de wijze waarop het narratief in de game gepresenteerd wordt, geef ik in deze paragraaf een beschrijving van het verhaal.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw