Renate van Keulen

150 Hoofdstuk 7 perspectief. De waardering die deze werken hebben gekregen, geeft aan dat er voldoende mogelijkheden zijn om inzichten binnen het systeemperspectief te verwerven met betrekking tot bijvoorbeeld gelaagdheid, vorm of verteltechniek. Ook voor inzichten binnen het individueel perspectief acht ik elk van deze romans geschikt: leerlingen kunnen inzichten verwerven over de manier waarop zij het verhaal beleven, of over de manier waarop zij hun eigen kennis en wereldbeeld meenemen bij het interpreteren en waarderen van een roman. Voor de te ontwerpen game kies ik een roman die met plaats 6 populair is op de leeslijst van vwo-leerlingen (Dera, 2019) en waarover een breed scala aan secundaire literatuur beschikbaar is: De donkere kamer van Damokles van W. F. Hermans (1921-1995). De roman verscheen voor het eerst in 1958 bij Uitgeverij Van Oorschot in een gebonden uitgave van 2000 exemplaren. Tegenwoordig wordt De donkere kamer van Damokles uitgegeven door De Bezige Bij.10 De Donkere kamer van Damokles vertelt het verhaal van Henri Osewoudt, een man met een meisjesachtig uiterlijk die een allesbehalve enerverend leven leidt, tot hij op de eerste dag van de Duitse bezetting in mei 1940 de Nederlandse luitenant Dorbeck ontmoet en door hem betrokken raakt bij het verzet. Vanaf dat moment raakt Osewoudt in allerlei complexe situaties verwikkeld. Om de geschiktheid van De donkere kamer van Damokles te bepalen voor toepassing in de te ontwerpen game, toetste ik de roman aan de vijf gestelde voorwaarden. Over de plaats van de roman in de literaire canon (voorwaarde 1) is geen twijfel mogelijk. Hermans wordt samen met Gerard Reve en Harry Mulisch tot ‘de Grote Drie’ van de Nederlandse literatuur gerekend en deze roman is zijn populairste en meest gelezen werk. De donkere kamer van Damokles biedt ruimte voor meerdere interpretaties, en nog altijd publiceren literatuurwetenschappers over de roman. Ook bij het lezerspubliek is de aandacht niet verdwenen, getuige recente besprekingen op lezersplatforms als hebban.nl en sargasso.nl. Ruim 60 jaar na het verschijnen kan de roman nog altijd regelmatig rekenen op aandacht van de media. In 2012 stond De donkere kamer van Damokles centraal tijdens de zevende editie van Nederland Leest. De roman werd tijdens de campagneperiode gepropageerd en door de openbare bibliotheken gratis aan leden verstrekt. Dit leidde tijdelijk tot veel extra publiciteit. Ook recenter verschenen nog uitgebreidere artikelen over de roman in De groene Amsterdammer (26 augustus 2015) en de Volkskrant (17 april 2020). 10 In dit proefschrift maak ik voor citaten uit De donkere kamer van Damokles gebruik van de heruitgave van de roman door de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) uit 2012. Deze editie is in de eerste onderzoekscyclus aan de leerlingen verstrekt.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw