144 Hoofdstuk 6 Tabel 6.5 Didactische uitwerking van de redeneerstappen bij literatuurhistorisch redeneren (vervolg) Stap Omschrijving Opdracht voor de leerlingen 4. Antwoorden vergelijken en indien nodig bijstellen. De leerlingen koppelen de informatie van stap 3 aan het voorlopige antwoord uit stap 2 en stellen het antwoord indien nodig bij. 10. Ga na hoe dit antwoord zich verhoudt tot je voorlopige conclusie en vul indien gewenst je eerdere antwoord aan. (schrijf op) 5. Inzichten weergeven Nadat de leerlingen bovenstaande redeneerstappen hebben gemaakt, verwoorden zij welk inzicht zij hebben verworven over het onderwerp van de vraag. 11. Wat laat die alles jou vanuit het gekozen perspectief zien over de tekst en de bedoeling van de auteur? (schrijf op) De uitgewerkte redeneerstappen in Tabel 6.5 komen overeen met de elementen die verankerd moeten zijn in een model voor het verwerven van inzicht (Tabel 6.1). Er is aandacht voor bestaande kennis en inzichten van de leerlingen (element 1). De leerlingen krijgen nieuwe informatie aangereikt in de vorm van een literaire tekst en in de vorm van relevante achtergrondinformatie (element 2). Met die kennis en informatie redeneren de leerlingen en leggen ze verbanden (element 3). Op basis van hun redenering moeten de leerlingen een dieper begrip hebben bereikt over het onderwerp van de vraag en dit onder woorden kunnen brengen (element 4). De aanwezigheid van de elementen die nodig zijn voor het vormen van inzicht(en) binnen de vier perspectieven leidt tot de conclusie dat het model in theorie bruikbaar is voor toepassing in het ontwerp van een digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs. Daarbij is het belangrijk op te merken dat stap 5 in Tabel 6.5 (het verwoorden van de verworven inzichten) complex is. Leerlingen moeten hun inzichten letterlijk benoemen en zich daarvoor bewust zijn van het diepere begrip dat zij door het redeneren hebben verworven met betrekking tot het onderwerp van de vraag. Het is belangrijk dat de opdrachten in de te ontwerpen didactiek leerlingen uitnodigen bewust na te denken over hun verworven inzichten en hen ondersteunen bij het onder woorden brengen ervan. In dit hoofdstuk is de ontwikkeling van een didactische aanpak voor het leren verwerven van inzichten over historische literatuur beschreven. Daarmee is de inhoudelijk-didactische basis gelegd voor de te ontwerpen game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs. Het volgende hoofdstuk beschrijft het laatste vooronderzoek, waarin op basis van secundaire literatuur inzichten worden geformuleerd over De donkere kamer van Damokles, de roman die in de game centraal staat.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw