142 Hoofdstuk 6 Tabel 6.4 Omschrijving van de vier perspectieven van het Meesterschapsteam Nederlands (2021) en inzichten die leerlingen binnen deze perspectieven kunnen verwerven bij het literatuuronderwijs (vervolg) Perspectief Omschrijving Inzichten bij het literatuuronderwijs Historisch perspectief (gerelateerd aan de historische benadering) Taal, literatuur en communicatie zijn veranderlijk. Vormen én betekenissen veranderen in de loop van de tijd. Ze zijn dus historisch bepaald. Bij taal uit zich dat bijvoorbeeld in veranderingen in woordenschat, klankvorm en grammatica, bij literatuur en communicatie vooral in veranderende conventies en media. Leerlingen kunnen inzichten verwerven over de verhouding tussen literatuur en de historische context waarin die ontstaan is en de manier waarop die verhouding in de loop der tijd is veranderd. Ook kunnen leerlingen inzien dat de Nederlandse literatuur behoort tot het cultureel erfgoed van het Nederlandse taalgebied, en dat dit Nederlandstalige literaire erfgoed bepaalde thema’s en ‘grote verhalen’ deelt met dat van andere culturen in de wereld. Tot slot kunnen zij inzien dat de kennis daarvan toegang geeft tot andere culturen, opvattingen en overtuigingen en kan helpen de wereld beter te begrijpen. De invulling die het Meesterschapsteam Nederlands geeft aan de vier perspectieven sluit aan bij de typologieën van Janssen (2002), waardoor ik het gebruik ervan in dit onderzoek verantwoord acht. De geformuleerde inzichten geven concrete richtlijnen voor de ontwikkeling van de opdrachten in de ontwerp- en evaluatiefase van de game (hoofdstuk 8 t/m 12). Een tweede voordeel is dat het werken met de perspectieven en daarmee met het concept van ‘bewuste geletterdheid’ waar ze een concretisering van zijn, aansluit bij actuele vakdidactische ontwikkelingen (o.a. Bax & Mantingh, 2019; Van Rijt & Wijnands, 2017; Steenbakkers et al., 2021; Leenders et al., 2021). Deze vakdidactische ontwikkelingen vormen een uitgangspunt van de actuele herziening van de kerndoelen en eindtermen Nederlands (SLO, 2021). Met de keuze om de vier benaderingen (tekstueel, lezersgericht, contextueel en historisch) te concretiseren door het gebruik van de vier perspectieven die het Meesterschapsteam Nederlands heeft geformuleerd, zijn alle voorwaarden aanwezig om de stappen uit Tabel 6.3 didactisch uit te kunnen werken. Die uitwerking wordt gepresenteerd in Tabel 6.5.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw