Renate van Keulen

132 Hoofdstuk 6 6.1 Inleiding In hoofdstuk 4 en 5 zijn de inhoudelijk-didactische uitgangspunten van de te ontwerpen digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs geformuleerd. Volgens deze uitgangspunten moet een game leerlingen leren nadenken en inzichten laten verwerven binnen vier benaderingen van een historische tekst. Het gaat om tekstuele inzichten, historische inzichten, contextuele inzichten en lezersgerichte inzichten. De vier inzichten die de leerlingen verwerven moeten samenkomen in een overkoepelend totaalinzicht over de tekst. In dit hoofdstuk beschrijf ik de ontwikkeling van een didactisch model op basis van deze uitgangspunten, waarmee leerlingen leren hoe ze na kunnen denken over historische teksten en inzichten over deze teksten kunnen verwerven. In paragraaf 6.2 bespreek ik eerst welke stappen nodig zijn in het proces van inzicht verwerven met betrekking tot historische literatuur. Paragraaf 6.3 betreft de toepasbaarheid van het door Bax en Mantingh (2018; 2019) ontwikkelde didactische model voor literatuurhistorisch redeneren om deze inzichten te verwerven. In paragraaf 6.4 presenteer ik een didactische verdieping van dit model die zal worden toegepast in het ontwerp van de digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs. 6.2 Inzichten verwerven Bij de ontwikkeling van een didactisch model dat ‘inzicht verwerven’ als doel heeft, is het in de eerste plaats van belang om na te gaan wat het begrip ‘inzicht’ inhoudt en hoe het proces van ‘inzicht verwerven’ eruitziet. In het RTTI-systeem,9 een op veel scholen voor voortgezet onderwijs gebruikte methode om toetsvragen te classificeren naar verschillende cognitieve niveaus, vormen inzichtvragen het hoogste niveau, na reproductie- en twee typen toepassingsvragen. Bij inzichtvragen krijgen leerlingen volgens Drost et al. (2019) geen context of methode aangeboden, maar alleen een vraagstuk. Ze moeten zelf de context en methode bepalen om tot een antwoord te komen en kunnen daarmee laten zien dat ze in staat zijn om vanuit verschillende, ook nieuwe perspectieven te denken. Deze definitie van inzicht komt volgens Kwakernaak (2013) overeen met het element ‘creëren’ uit de herziene taxonomie van Bloom van 9 Deze taxonomie is ontwikkeld in opdracht van onderwijsbureau Docentplus met als uitgangspunt de lespraktijk en bestaande systematische indelingen van vraagsoorten, zoals de taxonomie van Bloom (1956). RTTI staat voor Reproductie, Toepassing 1 (in bekende situaties), Toepassing 2 (in nieuwe situaties) en Inzicht. Na kritiek op het gebrek aan wetenschappelijke ondersteuning werd het RTTIsysteem ook theoretisch onderbouwd (Drost & Verra, 2019).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw