123 Benaderingen van het literatuurgeschiedenisonderwijs in de praktijk Beleving komt in de opmerkingen regelmatig terug: ‘Je ziet hoe leerlingen reageren op een tekst’ (docent 1) en ‘Hoe komt het dat je dit als lezer zo ervaart?’ (docent 6). Docent 5 merkt op: ‘Ik wil dat ze die ervaring, die beleving eerst zelf hebben’ en benadrukt het belang van inleven voor de leerlingen: ‘Ik wil inlevingsvermogen creëren door teksten uit andere tijden of absurde personages.’ Leesplezier is een ander aspect dat genoemd wordt. Docent 1 wil dat leerlingen elkaar enthousiasmeren en docent 8 hoopt dat ze het gewoon leuk vinden. Verschillende opmerkingen gaan over leesontwikkeling. Voorbeelden zijn: ‘Rekening houden met het niveau van de lezer’ (docent 1), ‘Ik vraag op een mondeling: heb je het idee dat je gegroeid bent?’ (docent 8) of ‘Je wilt horizonnen geven, visies, zodat het voorwaarts gaat’ (docent 7). Daarnaast vinden sommige docenten persoonlijke ontwikkeling belangrijk: ‘Identiteit ontwikkelen doe je ook met stukken die buiten je straatje liggen’ (docent 5). Overige opmerkingen De opmerkingen in de categorie ‘overig’ lopen zeer uiteen en zijn vaak een weergave van een specifiek (sub)doel dat de docent in kwestie heeft met literatuurgeschiedenisonderwijs. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Het psychologische aspect van de geschiedenis benadrukken’ (docent 7) of ‘Taalontwikkeling laten zien’ (docent 6). Een onderdeel komt bij meer docenten terug: de koppeling van (historisch) literatuuronderwijs met andere vaardigheden en met andere vakken. ‘Wij koppelen literatuur aan het schrijfonderwijs’ (docent 4) en ‘Literatuur wordt vaak als subdomein gezien, maar neem het overkoepelend en hang er vaardigheden aan. Dan kom je ook qua tijd en interesses uit’ (docent 8). Docent 1 zegt: ‘Samenwerking met andere vakken kan meerwaarde geven.’ 5.3.3 Wensen, meningen en oordelen De door de deelnemers geuite wensen, meningen en oordelen over de vignetten tot slot leveren informatie op over visies van docenten op het literatuuronderwijs (zie Tabel 5.9). Tabel 5.9 Overzicht per label van het aantal opmerkingen in de categorieën mening, wens, herkenning-positief en herkenning-negatief Label Mening Wens Herkenning-positief Herkenning-negatief Totaal Historisch 5 3 3 1 12 Tekstgericht 7 4 5 0 16 Contextgericht 6 4 5 1 16 Lezersgericht 9 2 7 0 18
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw