11.5 Motivatie en leren.........................................................................................340 11.5.1 Motivatie...............................................................................................340 11.5.2 Leren.....................................................................................................343 11.6 Conclusies en implicaties voor het ontwerp..................................................344 11.6.1 Conclusies.............................................................................................346 11.6.2 Implicaties voor het ontwerp................................................................350 12. Het finale ontwerp: de digitale game...................................................................353 12.1 Inleiding........................................................................................................354 12.2 Aanpassingen in het ontwerp.......................................................................354 12.3 Beschrijving van het finale ontwerp.............................................................356 12.4 Reflectie op het ontwerpproces.....................................................................367 13. Conclusies, discussie en aanbevelingen................................................................371 13.1 Inleiding........................................................................................................372 13.2 Opbrengsten en conclusies............................................................................372 13.2.1 Opbrengsten.........................................................................................373 13.2.2 Conclusies.............................................................................................374 13.3 Discussie........................................................................................................379 13.3.1 Digitalisering en gamificering van het ontwerp..................................379 13.3.2 De ontwikkelde didactiek van literatuurhistorisch redeneren.............384 13.3.3 Literaire leesvaardigheid......................................................................387 13.3.4 De waarde van educational design research........................................388 13.3.5 Mogelijkheden voor vervolgonderzoek................................................389 13.4 Aanbevelingen voor het literatuuronderwijs................................................390 Bibliografie................................................................................................................. 393 Bijlagen....................................................................................................................... 410 1. Digitale vragenlijst na lessenreeks 2 en 3...............................................................412 2. Instrument voor het analyseren van de redeneerstappen ......................................417 3. Bijlagen bij hoofdstuk 9: de eerste onderzoeksyclus...............................................420 4. Bijlagen bij hoofdstuk 10: de tweede onderzoeksyclus...........................................422 5. Bijlagen bij hoofdstuk 11: de derde onderzoekscyclus............................................426 Samenvatting. ............................................................................................................ 435 Summary.................................................................................................................... 445
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw