115 Benaderingen van het literatuurgeschiedenisonderwijs in de praktijk De reacties werden veelal spontaan gegeven en waar nodig stelde ik vragen als ‘Wat is hierop je reactie?’ of ‘Wat valt je op?’ Bij ieder vignet werd een andere deelnemer gevraagd als eerste te reageren. Indien nodig werden vragen om opheldering of verduidelijking gesteld. Na het laatste vignet nam ik als onderzoeker de tijd om na te gaan of de docenten tijdens het gesprek voldoende informatie hadden verstrekt over de onderwerpen onder punt 7 van de handleiding. Wanneer dit niet (voldoende) het geval was, heb ik aan het einde van het gesprek over deze onderdelen doorgevraagd. De gesprekken duurden 44 tot 63 minuten bij de scholen met twee deelnemende docenten en 79 minuten bij de school met drie deelnemende docenten. 5.2.4 Codering Alle gesprekken zijn op basis van de geluidsopnames woordelijk getranscribeerd. Vervolgens zijn in de transcripten alle opmerkingen geselecteerd die verwijzen naar ideeën, opvattingen, de eigen praktijk of andermans praktijken van literatuurgeschiedenisonderwijs. Deze opmerkingen zijn gecodeerd op basis van een analysemodel dat kernelementen bevat uit de typologie van Janssen (2002). Het gaat om de codes ‘historisch’, ‘tekstgericht’, ‘contextgericht’ en ‘lezersgericht’ (Tabel 5.4). Opmerkingen die wel verwijzen naar ideëen, opvattingen, de eigen praktijk of andermans praktijken, maar niet onder een van de labels in het analysemodel konden worden ingedeeld, kregen het label ‘overig’. Tabel 5.4 Analysemodel voor het labelen van de opmerkingen Label Opmerkingen met betrekking tot: Historisch De literaire canon Biografische informatie Literair-historische informatie Cultuurhistorische informatie Cultuuroverdracht of culturele vorming Teksten die dienen ter illustratie van de literatuurgeschiedenis Kennisoverdracht door de docent Tekstgericht De literaire tekst als centraal element Betekenis Begrippen voor tekstanalyse Structuurverschijnselen Structuuranalyse Close reading Oordelen over de esthetische waarde van een tekst Literair-esthetische vorming
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw