114 Hoofdstuk 5 5.2.2 Deelnemers Voor het vignettenonderzoek heb ik via mijn eigen netwerk vijf scholen benaderd. Vier scholen namen uiteindelijk deel: twee scholen voor mavo, havo en vwo, een school voor havo en vwo en een school voor gymnasium. De scholen liggen in Noord-Brabant, Limburg en Utrecht. Per school zijn twee of drie docenten Nederlands die lesgeven in de bovenbouw van het vwo of gymnasium gevraagd om deel te nemen. In overleg met de secties is voor zover mogelijk gestreefd naar variatie in leeftijd, sekse en aantal jaren leservaring in de bovenbouw van het vwo. In totaal hebben negen docenten deelgenomen (zie Tabel 5.3). De deelnemende docenten verklaarden zich schriftelijk akkoord met het gebruik van de geanonimiseerde gesprekken als onderzoeksdata. Tabel 5.3 Kenmerken van de deelnemers aan het vignettenonderzoek Docent School Leeftijd Sekse Opleiding Jaren leservaring bovenbouw vwo 1 A 56 V ULO* 25 2 A 26 V ULO 2 3 B 55 V HBO 12 4 B 28 V ULO 3 5 C 29 M ULO 1 6 C 62 M ULO 24 7 D 33 M ULO 3 8 D 33 V ULO 9 9 D 34 V ULO 10 * ULO staat voor universitaire lerarenopleiding 5.2.3 Procedure Het onderzoek vond plaats in de vorm van groepsgesprekken waarbij ik zelf als gespreksleider optrad. De gesprekken vonden na lestijd plaats op de scholen in een lokaal of vergaderruimte en zijn opgenomen. Bij iedere school is dezelfde procedure gevolgd volgens de handleiding in paragraaf 5.2.1. De vignetten zijn op iedere school in een andere volgorde gepresenteerd om eventuele invloeden van vermoeidheid, tijdsdruk, vergelijking of anderszins te zoveel mogelijk neutraliseren. Bij school A was de volgorde 1-2-3-4, bij school B 2-3-4-1, bij school C 3-4-1-2 en bij school D 4-1-2-3.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw