Renate van Keulen

113 Benaderingen van het literatuurgeschiedenisonderwijs in de praktijk op dezelfde wijze zijn meegenomen in het onderzoek als die van de afname in school B, C en D. Tabel 5.2 Aanwezigheid van de benaderingen uit de literatuur in de opmerkingen van docenten Benadering Aantal opmerkingen docent 1 Aantal opmerkingen docent 2 Totaal Historisch 1 12 13 Tekstgericht 6 6 12 Contextgericht 11 8 19 Lezersgericht 12 5 19 Het vignettenonderzoek is voorzien van een handleiding die de stappen beschrijft die de onderzoeker bij ieder gesprek moet volgen. Deze stappen zijn als volgt: 1. Leg de deelnemers de informatiebrief voor met daarin uitleg over het doel en de uitvoering van het onderzoek en geef hun ter ondertekening een verklaring waarin ze toestemming geven voor het geanonimiseerde gebruik van hun data (informed consent). 2. Laat de vragenlijst met enkele persoonlijke gegevens invullen door de deelnemers. 3. Licht de procedure van het onderzoek mondeling toe: de deelnemers krijgen op papier een viertal situaties gepresenteerd over de praktijk van literatuurgeschiedenisonderwijs met het verzoek hierop mondeling te reageren. 4. Zet de voicerecorder aan voor de opname van het gesprek. 5. Geef de deelnemers de tijd om de vignetten in hun eigen tempo door te nemen. 6. Vraag de deelnemers mondeling op de situaties te reageren. Dit kan spontaan of indien nodig door het stellen van een vraag als ‘Wat is hierop je reactie?’ of ‘Wat valt je op?’ De onderzoeker zorgt ervoor dat de deelnemers om beurten starten met de eerste reactie en dat alle deelnemers op ieder vignet reageren. 7. Bepaal na het voorleggen en bespreken van het vierde vignet of de docenten tijdens het gesprek in hun reacties (spontaan) voldoende informatie hebben verstrekt over (1) de onderwerpen die in hun lespraktijk op het gebied van literatuurgeschiedenisonderwijs aan de orde komen, (2) de tijd die ze aan literatuurgeschiedenisonderwijs besteden, (3) de manier van toetsing die ze hanteren, (4) de doelen die ze voor ogen hebben met literatuurgeschiedenisonderwijs en (5) de eventuele wensen die ze hebben voor hun eigen onderwijs. Vraag indien nodig aan het einde van het gesprek over deze onderdelen door.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw