Renate van Keulen

112 Hoofdstuk 5 Tabel 5.1 Overzicht van de inhoud, gegeven achtergrondinformatie en gekozen benadering per vignet Nr. Omschrijving Achtergrondinformatie Benadering 1 Fragment van een gesprek tussen een leerling uit vwo-5 en een docent tijdens een mondeling examen over De donkere kamer van Damokles van W. F. Hermans. De docent stelt een vraag over de schrijfstijl en het effect van die stijl op het leesplezier van de leerling. Informatie over de inhoud van het mondeling examen en de voorbereiding in de vorm van een leesverslag. Tekstgericht Lezersgericht 2 Vragen uit een schriftelijke toets literatuurgeschiedenis voor vwo-5. Leerlingen moeten een gedicht beoordelen op renaissancistische vorm- en inhoudskenmerken en bij een achttiende-eeuwse tekst een verband leggen tussen een tekst en het belang van de ratio in de maatschappij. Informatie over de klassikale lessen literatuurgeschiedenis en de gelezen fragmenten die stof waren voor de literatuurtoets. Historisch Tekstgericht Contextgericht 3 Lessituatie in een vwo-5 klas bij de klassikale behandeling van De familie Stastok (een verhaal uit de Camera Obscura van Hildebrand). De docent bespreekt met een groep van vier leerlingen het fenomeen camera obscura en vraagt hen de betekenis van deze titel te relateren aan het behandelde fragment. Informatie over de werkwijze: in groepen het verhaal analyseren op inhoud, maatschappelijke context en schrijfstijl. Tekstgericht Contextgericht 4 Fragment uit een leesverslag van een vwo-5-leerling over Bint van Bordewijk, waarin de leerling beschrijft dat het boek een metafoor is voor een fascistische samenleving en zijn keuze voor het boek verantwoordt. Onder het leesverslag staat als reactie van de docent: ‘mooi en interessant beschreven’. Informatie over de inhoud van het leesverslag dat deel uitmaakt van het leesdossier. Historisch Contextgericht Lezersgericht Om na te gaan of de samenstelling van de vignetten aansloot bij het doel van het onderzoek is eerst een pilotafname uitgevoerd (op school A; zie hierna) De opmerkingen van de twee deelnemers bij deze afname duiden op begrip en herkenning van de geschetste situaties. In de opmerkingen komen alle vier de benaderingen uit de theorie terug, waarbij sprake is van een gelijkmatige verdeling tussen de vier benaderingen (zie Tabel 5.2). Dit betekent dat de vignetten de elementen bevatten waarop een reactie wordt gewenst, waarmee wordt voldaan aan de voorwaarde van inhoudsvaliditeit. De evaluatie van de samenstelling van de vignetten gaf met andere woorden geen aanleiding tot aanpassingen. Dit betekent dat de data van de pilotafname op school A

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw