110 Hoofdstuk 5 aansluiten bij het gerapporteerde gedrag of de keuzes van de deelnemende docenten (Atzmüller & Steinder, 2010). Vignetten worden vaak toegepast in sociologisch onderzoek om gedrag en attitudes van mensen te achterhalen. Verschillende auteurs geven aan dat deze vorm van onderzoek zorgt voor een grotere validiteit dan andere onderzoeksvormen doordat het onderzoeksobject beter wordt gecontextualiseerd (Finch, 1987; Gupta et al., 2010). Het contextualiseren leidt tot rijkere en meer doordachte antwoorden van de deelnemers. Vignetten worden ook regelmatig gebruikt als hulpmiddel bij kwalitatieve interviews, om participanten een beeld te geven bij het onderwerp waarop ze worden bevraagd. Daarnaast is de vignettenmethode zeer bruikbaar wanneer een onderzoeker om sociaal wenselijke antwoorden te vermijden niet rechtstreeks wil vragen naar bepaald gedrag of een bepaalde attitude (Finch, 1987). Een laatste voordeel is dat alle deelnemers op dezelfde situatie reageren en de resultaten dus goed kunnen worden vergeleken. De hoofdvraag bij dit onderzoek is zoals gezegd in hoeverre de op basis van het theoretisch onderzoek geformuleerde combinatiedidactiek aansluit bij de gerapporteerde praktijk van de bevraagde docenten. Reacties op voorgelegde vignetten hebben voor dit onderzoek de voorkeur boven het direct stellen van vragen, omdat ze indirecte informatie geven. Directe antwoorden over gedrag en attitude corresponderen (bewust of onbewust) niet altijd met de werkelijkheid. Dit sluit aan bij de analyse van Janssen (1998) die aantoonde dat de retoriek van docenten (d.w.z. wat zij zeggen dat zij doen) niet altijd overeenkomt met hun daadwerkelijke handelen in de klas. 5.2.1 Instrument De literatuur over vignettenonderzoek noemt twee voorwaarden voor een succesvolle toepassing van deze methode: herkenbaarheid en inhoudsvaliditieit. Herkenbaarheid is essentieel, omdat de vignetten de basis vormen voor het gespreksonderwerp. Hughes en Huby (2004) benadrukken dat vignetten een grote garantie geven op validiteit, mits het onderzoek goed is voorbereid. Vignetten kunnen zorgen voor focus, maar alleen als ze duidelijk verbonden zijn met het onderzoeksobject. Het ligt voor de hand om in een vignettenonderzoek naar (historisch) literatuuronderwijs te kiezen voor de formulering van vignetten over een aantal alledaagse situaties uit de les- en toetspraktijk waarin canonieke literatuur wordt besproken die bij iedere deelnemende docent bekend is. Door alledaagse situaties als onderwerp te kiezen, kan worden voorkomen dat de vignetten discussies oproepen over onderwerpen die te ver van het onderzoek af staan (Wilson & While, 1998). Het schetsen van een alledaagse situatie zorgt er volgens Jenkins
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw