109 Benaderingen van het literatuurgeschiedenisonderwijs in de praktijk tegenwoordig naast en met elkaar bestaan en elkaar kunnen versterken (o.a. Witte, 2008; Slings, 2008; Koek, 2022; Bax & Mantingh, 2019). Op basis van dit gegeven formuleerde ik als centraal uitgangspunt dat een didactiek voor het literatuurgeschiedenisonderwijs een combinatiedidactiek moet zijn van cultuurhistorische, tekstuele (betekenis en vorm), contextuele (maatschappelijk en sociaal) en lezersgerichte (beleving en reflectie) aspecten. Daarnaast formuleerde ik op basis van het literatuuronderzoek naar benaderingen van het literatuurgeschiedenisonderwijs nog een aantal andere inhoudelijk-didactische uitgangspunten (zie Tabel 4.1). Over de vraag in hoeverre het centrale uitgangspunt dat een didactiek voor het literatuurgeschiedenisonderwijs een combinatiedidactiek moet zijn, aansluit bij de onderwijspraktijk, waren mij geen onderzoeksgegevens bekend. Daarom voerde ik een praktijkonderzoek uit met als onderzoeksvraag: In hoeverre sluit het op basis van theoretische overwegingen geformuleerde combinatiedidactische uitgangspunt aan bij de gerapporteerde praktijk van docenten uit de bovenbouw van het vwo? Binnen deze hoofdvraag onderscheid ik twee deelvragen: 1) In hoeverre worden de in de literatuur onderscheiden benaderingen door de bevraagde docenten herkend en toegepast? 2) In hoeverre worden de in de literatuur onderscheiden benaderingen in de lespraktijk van de docenten gecombineerd? 5.2 Methode van onderzoek Om te onderzoeken in hoeverre het op basis van theoretische overwegingen geformuleerde combinatiedidactische uitgangspunt aansluit bij de gerapporteerde praktijk van docenten uit de bovenbouw van het vwo, voerde ik een kwalitatief vignettenonderzoek uit. Docenten Nederlands krijgen daarin denkbeeldige situaties uit de praktijk van het literatuurgeschiedenisonderwijs voorgelegd met de vraag er vanuit hun praktijk op te reflecteren en die reflecties te verwoorden. Ik koos daarbij voor groepsgesprekken tussen de onderzoeker als gespreksleider en twee of drie docenten. In de vignetten kunnen bepaalde kenmerken van het literatuurgeschiedenisonderwijs worden gevarieerd om op die manier vast te stellen in welke mate deze kenmerken
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw