102 Hoofdstuk 4 4.4.4 Uitgangspunten Op basis van dit hoofdstuk over benaderingen en didactische ontwikkelingen in het literatuurgeschiedenisonderwijs kunnen negen inhoudelijk-didactische uitgangspunten worden geformuleerd voor de te ontwerpen digitale game. Deze uitgangspunten zijn in Tabel 4.1 weergegeven. Tabel 4.1 Inhoudelijk-didactische uitgangspunten voor de te ontwikkelen game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs Uitgangspunt Omschrijving 1 De game moet een combinatiedidactiek bevatten van vier benaderingen: cultuurhistorisch, tekstgericht (betekenis en vorm), contextgericht (maatschappelijk en sociaal) en lezersgericht (beleving en waardering). 2 De game moet gebaseerd zijn op een canonieke historische tekst die mogelijkheden biedt voor een multiperspectivische benadering. 3 De game moet opdrachten bevatten waarin aandacht is voor burgerschapsvorming en persoonlijke vorming. 4 De game moet gebaseerd zijn op het verwerven van inzichten binnen de vier benaderingen die gezamenlijk leiden tot een totaalinzicht. 5 De game moet aandacht hebben voor het leggen van verbanden tussen de tekst enerzijds en de historische en maatschappelijke context en het eigen wereldbeeld van de leerlingen anderzijds. 6 De game moet een strategie aanleren om na te denken over historische literatuur. 7 De game moet een gedifferentieerde route (met passende ondersteuning) bieden voor leerlingen met verschillende leesniveaus. 8 De game moet tijdefficiënt zijn, dus niet te veel onderwijstijd vragen. 9 De game moet onafhankelijk zijn van de kennis van de docent over het betreffende werk en de bijbehorende context. De negen uitgangspunten die in deze paragraaf zijn geformuleerd, komen terug in hoofdstuk 8 waar ze, samen met de uitgangspunten voor het ontwerp die volgen uit de andere vooronderzoeken, worden uitgewerkt in een prototype van de digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs die in dit onderzoek centraal staat. Na dit hoofdstuk, waarin op basis van een literatuuronderzoek naar benaderingen van het literatuurgeschiedenisonderwijs de inhoudelijk-didactische uitgangspunten zijn geformuleerd voor de te ontwerpen game, volgt een praktijkonderzoek waarin wordt nagegaan in welke mate het belangrijkste inhoudelijk-didactische uitgangspunt – dat van de combinatiedidactiek – in de onderwijspraktijk wordt herkend en toegepast.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw