4.3.1 Aandacht voor literaire competentie en differentiatie.............................90 4.3.2 Literatuur en persoonlijke en sociale ontwikkeling.................................93 4.3.3 Verbanden leggen tussen teksten en hun context....................................94 4.3.4. Inzichten verwerven................................................................................96 4.3.5 Van analoog naar digitaal lesmateriaal...................................................97 4.4 Besluit................................................................................................................99 4.4.1 Een combinatiedidactiek..........................................................................99 4.4.2 didactische ontwikkelingen....................................................................100 4.4.3 Problemen binnen het literatuurgeschiedenisonderwijs........................101 4.4.4 Uitgangspunten......................................................................................102 5. Benaderingen van het literatuurgeschiedenisonderwijs in de praktijk..................105 5.1 Inleiding en vraagstelling...............................................................................106 5.2 Methode van onderzoek.................................................................................109 5.2.1 Instrument..............................................................................................110 5.2.2 Deelnemers.............................................................................................113 5.2.3 Procedure................................................................................................114 5.2.4 Codering.................................................................................................115 5.3 Resultaten.......................................................................................................118 5.3.1 Opmerkingen van docenten over benaderingen in het literatuurgeschiedenisonderwijs...........................118 5.3.2 De lespraktijk.........................................................................................120 5.3.3 Wensen, meningen en oordelen.............................................................123 5.4. Conclusie........................................................................................................124 5.5 Discussie.........................................................................................................126 6. Een didactische aanpak voor literatuurhistorisch redeneren................................131 6.1 Inleiding..........................................................................................................132 6.2 Inzichten verwerven.......................................................................................132 6.3 Een model voor literatuurhistorisch redeneren..............................................136 6.4 Didactische verdieping van het model voor literatuurhistorisch redeneren ����139 7. Vier perspectieven op De donkere kamer van Damokles......................................147 7.1 Inleiding..........................................................................................................148 7.2 Keuze voor de historische tekst.......................................................................148 7.3 Verhaal, thema en stijl....................................................................................152 7.4 Beknopte receptiegeschiedenis........................................................................158 7.5 Onderzoek naar inzichten op basis van secundaire literatuur.......................162 7.5.1 Inzichten binnen het systeemperspectief................................................163 7.5.2 Inzichten binnen het individueel perspectief.........................................172 7.5.3 Inzichten binnen het sociaal-cultureel perspectief................................174 7.5.4 Inzichten binnen het historisch perspectief............................................177 7.5.5 Totaalinzicht..........................................................................................180 7.6 Conclusie en uitgangspunten..........................................................................182 8. Constructie van het prototype...............................................................................187
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw