Marcel Slockers
112 Hoofdstuk 8 en wordt de zorgverzekering bevroren. Na vrijlating wordt de verzekering echter niet actief vanuit Justitie geactualiseerd. Het is daarom van groot belang dat mensen bij ontslag uit detentie worden geholpen bij het verkrijgen van een adres, en daarmee van een zorgver - zekering. Indien een Nederlandse burger geen woonadres heeft maar wel in Nederland verblijft, moet deze persoon minimaal op basis van een briefadres worden ingeschreven in de Basis - registratie Personen Dat is nodig voor het aanvragen van een ID-bewijs en een uitkering, en in te schrijven bij woningcorporaties en een zorgverzekeraar. Gemeenten moeten desnoods ambtshalve overgaan tot inschrijving op een gemeentelijk briefadres als de betrokkene daarvoor in aanmerking komt en zelf geen aangifte doet. Voorlichting is gewenst voor gemeenteambtenaren om kwetsbaarheid te kunnen onderkennen bij verzoeken tot inschrijving in de Basisregistratie Personen. Regelgeving rondom het belang van registratie in de Basisregistratie Personen moet bekend zijn bij de diverse maatschappelijke organisaties, zoals in de maatschappelijke opvang, de wijkteams, en de professionals die betrokken zijn bij ontslag na detentie of na verblijf in een GGZ-in - stelling. Direct toegankelijke medische zorg: Aan de poort van het ziekenhuis, de huisartsenpraktijk of zorginstelling dient de beroepseed van zorgverleners gerespecteerd te worden. Concreet betekent dit dat de zorgplicht voor deze doelgroep voorop staat. De regeling voor onverzekerden moet beter worden gekend en toegepast. Het protocol ‘Zorg aan de onverzekerde dak- en thuisloze patiënt’ kan dak en thuislozen en zorgverleners daarbij helpen. Dit protocol geeft de zorgprofessionals in duidelijke stappen handvatten over hoe te handelen, en wil zodoende duidelijkheid scheppen over de subsidieregeling en hoe een zorginstelling vergoeding kan krijgen voor de verleende zorg. De bekendheid met dit protocol moet ok worden bevorderd bij medewerkers die belangrijk zijn voor de toegang en financiële afwikkeling van zorg. Dit betreft inschrijfbalies, SEH, laboratorium, röntgen en financiële afdelingen. Organisatie van de zorg: Een betere vastlegging van de sociaal-medische problemen kan bij elke nieuw bekende dak- en thuisloze een goede start betekenen om een verantwoord plan op te stellen. Een betere International Classification of Primary Care (ICPC)-codering en registratie kan daarbij horen. Ook dak- en thuislozen screenen door straatdokter en -verpleegkundige bij een nieuwe aanmelding van dak- en thuisloosheid kan daarbij helpen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0