Marcel Slockers
102 Hoofdstuk 8 ( hoofdstuk 4 ). Maar er kon na de implementatie van deze maatregelen wel een signi - ficante halvering worden aangetoond van de sterfte door opzettelijk toegebracht letsel (moord en suïcide samen) ( hoofdstuk 5 ). Sociale maatregelen lijken van invloed op het doodsoorzakenpatroon van dak- en thuislozen: minder sterfte door acute oorzaken en meer sterfte door chronische aandoeningen. Het beleid heeft mogelijk ook invloed gehad op het ziektepatroon van dak- en thuislozen. Ondanks een verbeterd dak- en thuislozenbeleid tussen 2006-2010 bleef het aandeel psy - chiatrische diagnoses hoog. Maar de proportie patiënten met geregistreerde alcohol- en hard drugsproblemen is afgenomen sinds 2006. Daarentegen steeg de proportie patiënten met een geregistreerde softdrugsverslaving, hart- en vaatziekten (met name hypertensie), endocriene aandoeningen (met name diabetes), COPD en oncologische aandoeningen ( hoofdstuk 3 ). Wat zijn de effecten geweest van veranderingen in zorgverzekeringsbeleid in 2015 op de toegang tot zorg van dak- en thuislozen? Uit een enquête onder zorgprofessionals is naar voren gekomen dat in verschillende regio’s en steden in Nederland (inclusief Rotterdam) het aantal onverzekerden op de straatdok - terspreekuren sterk toenam vanaf begin 2015 . Ook werden via deze enquête factoren in kaart gebracht die sinds 2015 de toegang tot zorg van dak- en thuislozen belemmeren: kenmerken van dak- en thuislozen, wet- en regelgeving, regels voor toegang tot opvang en hulp en de dienst- en hulpverleningsuitvoering ( hoofdstuk 6 ). De bevindingen uit bovenstaande enquête droegen bij aan de start van een nieuwe financie - ringsregeling in 2017 van het ministerie van VWS. Uit ons onderzoek naar de toepassing van deze regeling binnen Rotterdam bleek sprake van onvoldoende gebruik door onbe - kendheid bij zorginstellingen, een meldingsplicht binnen 24 uur en afkeer van adminis - tratieve rompslomp. Op basis van deze resultaten werd een stroomschema opgesteld om zorgverleners en instellingen te helpen om de regeling beter toe te passen. Dit stroom - schema ondersteunt de implementatie van de regeling, waardoor zorgverleners en instel - lingen betaald worden en de GGD ervoor kan zorgen dat dak- en thuislozen hulp krijgen van de gemeente. In 2019 is de financieringsregeling iets aangepasd. Ondanks onze poging tot verbetering van de implementatie blijft de regeling zeer ingewikkeld, wat een goede toepassing hiervan in de weg kan blijven staan ( hoofdstuk7 ).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0