Marcel Slockers
92 Hoofdstuk 7 Implementatie problemen In de praktijk kwamen er diverse problemen naar voren met de implementatie van de subsidieregeling. Zorgprofessionals waren vaak niet op de hoogte van de regeling. Als men wel op de hoogte was, vond men de administratieve lasten niet opwegen tegen de te declareren kosten. Het was onduidelijk wie er voor vergoeding in aanmerking kwam. Ook de uitvoering door het CAK was voor zorgverleners ingewikkeld. Na overleg tussen de Nederlandse Straatdokters Groep en VWS is de regeling eenvoudiger gemaakt vanaf maart 2019. Om voor vergoeding van zorgkosten in aanmerking te komen is sindsdien centrale melding bij GGD-GHOR Nederland binnen een week noodzakelijk en zijn administratieve lasten en vereiste gegevens beperkter. Toepassing regeling in Rotterdam Rijnmond In opdracht van de Nederlandse Straatdokters Groep hebben geneeskunde studenten van het Erasmus MC onder begeleiding van de eerste auteur van dit artikel onderzoek gedaan naar de knelpunten in de toepassing van de subsidieregeling voor onverzekerden in de regio Rotterdam Rijnmond. In dit kader zijn interviews afgenomen bij dak- en thuislozen, ervaringsdeskundigen en beleidsmakers, werd een vragenlijst verspreid onder zorgmede - werkers en werden de websites bestudeerd van alle ziekenhuizen in deze regio . 5,6 Uit de interviews met dak- en thuislozen kwam naar voren dat hen zorg is geweigerd of zorginstellingen om contante betaling vooraf vroegen. Ervaringsdeskundigen vonden dat zij actief betrokken konden worden bij het geven van voorlichting op maat aan onverzeker - den en medewerkers bij de burgerlijke stand, GGD en wijkteams. Volgens beleidsmakers waren er tussen maart 2017 en november 2018 in Nederland circa 7200 centrale meldingen bij GGD-GHOR Nederland gedaan, maar raakte na lokale melding bij de GGD Rotterdam in die periode slechts dertig procent van de onverzekerden verzekerd. Een vragenlijst over de toepassing van de regeling werd onder 105 zorgmedewerkers verspreid en door 21 zorgmedewekers volledig ingevuld. De respondenten hadden verschil - lende functies: arts, verpleegkundig specialist, medewerker financiën, medewerker zorgad - ministratie, maatschappelijk werker of manager. Bijna alle respondenten (n=20) gaven aan bekend te zijn met de subsidieregeling ‘medisch noodzakelijke zorg voor onverzekerden’ van het CAK. Maar slechts de helft van de ondervraagde zorgverleners doet meestal een melding bij het CAK nadat er medische zorg is verleend aan een onverzekerde patiënt, 20% van de respondenten doet soms een melding en 30% meldt nooit in deze situatie. Er is tevens gevraagd naar de ervaringen met het CAK en het indienen van declaraties
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0