Marcel Slockers
21 Inleiding In Nederland is het Plan van Aanpak Maatschappelijke Opvang 2006-2010 als sociale beleidsinterventie geëvalueerd voor de vier grote steden. 28 Beschreven werd bij hoeveel mensen een stabiele mix werd bereikt. Op veel leefgebieden werden verbeteringen gezien: de veiligheidsindex in Rotterdam verbeterde, er werden minder geweldsincidenten gemeld, er was minder druggebruik op straat en er werd een verhoogd gevoel van veiligheid bij de Rotterdamse bevolking gemeten. 53 Maar in de evaluatie werd niet naar effecten op ziekte en sterfte onder dak- en thuislozen gekeken. Om die reden hebben wij de evaluatie uitgebreid, en analyseren wij in dit proefschrift sterfte en ziekte onder Rotterdamse dak- en thuislozen voor en na implementatie van het Plan van Aanpak Maatschappelijke Opvang. In dit proefschrift hebben wij ook de invloed van het unieke Nederlandse beleid vanaf 2015, dat mensen zonder adres uitsluit van een zorgverzekering, op de toegankelijkheid van zorg voor dak- en thuislozen verkend. Dit beleid is niet eerder geëvalueerd. 6. Hoe kan de zorg voor dak- en thuislozen worden verbeterd met behulp van data en onderzoek? Juist doordat dak- en thuislozen vluchtig zijn in hun contacten en verblijfplaats, is het lastig om bij deze groep onderzoek te doen met een hoge bewijskracht. 5 Zowel bij inclusie als follow-up van dak- en thuislozen in wetenschappelijk onderzoek, geldt dat het onvoorspel - baar is hoe dak- en thuislozen bereikt kunnen worden en waar ze terug te vinden zijn. De validiteit van studies onder dak- en thuislozen is vaak beperkt, maar onder straatdokters heerst internationaal consensus dat er voor goede praktijkvoering een grote behoefte is aan data en onderzoek over sterfte en ziektepatronen bij deze groep. 4,54 Om de zorg voor dak- en thuislozen en de financiering hiervan te verbeteren zijn data en onderzoeksresultaten nodig die besluiten hierin kunnen onderbouwen. De sterfte, levensverwachting en doodsoorzaken bij Rotterdamse dak- en thuislozen waren nog niet eerder onderzocht. Ook de huidige verdeling van ziekten op de Rotterdamse straatdokterspreekuren was nog onbekend, omdat dit na 2005 niet meer onderzocht was. De effecten van het Plan vanAanpak Maatschappelijke Opvang op de gezondheid van dak- en thuislozen waren niet geëvalueerd. Er was niet verkend wat het gewijzigde zorgverze- keringsbeleid heeft betekend voor de toegang tot zorg van dak- en thuislozen. Daarom is in het kader van dit proefschrift onderzoek uitgevoerd met de volgende twee hoofdvragen: 1. Wat is de gezondheidstoestand van dak- en thuislozen in Rotterdam, afgemeten aan sterftecijfers en ziekten gepresenteerd op het straatdokterspreekuur?
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0