Marcel Slockers

19 Inleiding telling in 2014, 18% onverzekerden in en in 2015 was dit opgelopen naar 31%. Onderzoek bij het Leger des Heils in Dordrecht en Venlo in 2015 liet zien dat de helft van de dak- en thuislozen geen zorgverzekering had. 43 Voor 2015 was het voor zorgverzekeraars niet alleen ingewikkeld om de nominale premie te incasseren, ook het incasseren van een steeds hoger eigen risico werd steeds lastiger. 44 Door de toegenomen achterstanden van betalingen van nominale premies en een steeds hoger eigen risico koos de toenmalige regering met instemming van de voltallige tweede kamer in 2015 voor een ander beleid. 45,46 Vanaf dat moment werden mensen zonder adres uit de zorgverzekering gezet om de incassoproblemen bij zorgverzekeraars te verminderen. Deze nieuwe situatie leidde tot een intensieve dialoog tussen beleidsmakers en de Nederlandse Straatdokters Groep (NSG) via blogs, brieven, werkbezoeken en verhalen van ervaringsdeskundigen. Niet alleen dak- en thuislozen en straatdokters hadden last van ‘de onverzekerdenepidemie’; de enorme toename van het aantal onverzekerden zonder adres. Ook burgemeesters van grote steden merkten dat ze geen GGZ-zorg konden organiseren voor verwarde personen die onverzekerd waren, omdat de GGZ-instellingen deze mensen om die reden weigerden. Ook door het zogenaamde Aanjaagteam verwarde personen werd de onverzekerdenproblematiek heel duidelijk benoemd. 36 Binnen de onverzekerden zijn er nu twee groepen aan te wijzen. De eerste groep betreft dak- en thuislozen zonder adres die verzekerbare onverzekerden worden genoemd, de tweede groep betreft onverzekerbare onverzekerden. Voor verzekerbare onverzekerden zonder adres is in maart 2017 een nieuwe subsidierege - ling ingevoerd, onder de naam Meldpunt Onverzekerden, via www.meldpuntonverzekerd. nl. 47 Deze regeling vraagt zorgverleners binnen 24 uur te melden bij dit meldpunt. De lokale GGD kan daardoor zorg initiëren en dak- en thuislozen tegelijkertijd helpen aan een adres en een zorgverzekering. De zorgverlener kan rekenen op een betaling via het CAK. 48 In 2017 en 2018 lukte het echter maar in 30% van de gevallen om onverzekerden in Rotterdam opnieuw te verzekeren. Doordat er bovendien ondanks invoering van de nieuwe regeling nog steeds veel gevallen van zorgweigering werden gesignaleerd, heeft het ministerie van VVWS in maart 2019 een betere regeling ingevoerd, op aandringen van de NSG. 48 Meldingen bij het meldpunt moeten nu binnen een week gedaan worden. De tweede groep betreft de groep onverzekerbare onverzekerden. Naast de verzekerbare Nederlanders is er een groep deels dak- en thuisloze illegalen (ook wel ‘ongedocumenteer - den’ genoemd), die op basis van de zogenaamde Koppelingswet niet gerechtigd zijn zich te verzekeren tegen ziektekosten.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0