Crystal Smit

Dutch Summary 179 meer directe meetinstrumenten kunnen gebruiken, zoals observaties in scholen, watermeters aan de waterfontein van scholen of 24-uurs urineverzameling. Ten tweede bleek de meerderheid van de kinderen een normaal gewicht te hebben en uit gezinnen met een hoog inkomen te komen, terwijl juist kinderen uit gezinnen met een laag inkomen meer kans hebben op overgewicht en minder water drinken. Het is goed voorstelbaar dat de Share H 2 O interventie getracht heeft relatief gezonde kinderen gezonder te maken. Toekomstig onderzoek zou zich moeten richten op het werven van een meer diverse onderzoeksgroep met meer kinderen uit gezinnen met lage inkomens. Tot slot heeft dit proefschrift zich alleen op de invloed van leeftijdgenoten gericht, hoewel er ook andere belangrijke invloeden zijn in de sociale omgeving van kinderen, zoals ouders, leraren en sportcoaches. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de invloed van ouders interfereert met de effecten van de Share H 2 O interventie, vooral wanneer ouders niet genoeg water drinken. Toekomstig onderzoek zouden kunnen proberen om de gehele sociale omgeving van kinderen te betrekken in de interventie. Het hoofdstuk sluit af met de sterke punten van dit proefschrift. Eén van de belangrijkste implicaties van dit proefschrift is dat de Share H 2 O sociale netwerk interventie een veelbelovende aanpak is om gezond drinkgedrag bij kinderen te verbeteren door positieve invloed van leeftijdsgenoten te stimuleren en de intrinsieke motivatie te versterken. Daarnaast laat dit proefschrift zien dat ontwikkelaars van sociale netwerk interventies zich moeten richten op het creëren van een autonomie-ondersteunende context in de training om de influence agents te motiveren om het gezondheidsgedrag over te nemen en hen te ondersteunen in het motiveren van hun leeftijdsgenoten. Tot slot kan de aanpak en het ontwerp van de Share H 2 O sociale netwerk interventie gebruikt worden als blauwdruk voor interventies in andere gezondheidsgedragingen en in andere sociale netwerken van kinderen, maar ook in hun online sociale netwerken.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0