Gersten Jonker

Samenvatting in het Nederlands   213 A SAMENVATTING IN HET NEDERLANDS Het doel van dit proefschrift is om de rol van competentiegericht opleiden en entrustable professional activities (EPAs) te onderzoeken in het smeden van een opleidingscontinuüm dat competentieontwikkeling faciliteert. Hoofdstuk 1 is de algemene inleiding van het proefschrift en beschrijft hoe studenten zich via een serie van fases, met uitdagende transities, ontwikkelen tot dokters. Een traject dat het continuümomvat van student tot medisch specialist kan de ontwikkeling van de lerende verbeteren. Competentiegericht opleiden, toegepast in de fases zowel vóór als na het afstuderen als arts, is een veelbelovende aanpak om zo’n continuümmee te bouwen. Hoofdstuk 1 beschouwt competentieontwikkeling vanuit een theoretisch kader. Het doel van het proefschrift wordt benoemd en in onderzoeksvragen vervat. Het eerste deel van het proefschrift behandelt de rol van een thematisch schakeljaar in de studie geneeskunde in het smeden van een opleidingscontinuüm. De onderzoeksvragen die horen bij dit deel zijn: heeft een optionele invulling van het schakeljaar, gewijd aan acute zorg, een gunstig effect op competentieontwikkeling en voorbereiding voor de volgende fase, dat wil zeggen werken als dokter in het acute zorg domein? Als de innovatie effect heeft, kan dit worden begrepen door het betrekken van leertheorieën zoals Communities of practice en motivatie theorie zoals Self-determination theory? Wat is het psychosociale en onderwijskundige effect op studenten van pre-test simulaties van een hogere moeilijkheidsgraad dan passend bij het competentie niveau van afstudeerders? Hettweededeelvanhetproefschrifthoudtzichbezigmetcompetentiegerichtopleidenin de medische vervolgopleiding tot anesthesioloog. De bijbehorende onderzoeksvragen zijn: wat is de structuur, of structuren, vandemedische vervolgopleidinganesthesiologie in Europa en in welke mate hebben opleidingsprogramma’s de transitie naar competentiegericht opleiden gemaakt? Wat is de onderbouwing of rechtvaardiging voor de ultieme bekwaamverklaring, die van certificering als specialist, die aan artsen in opleiding tot specialist (aios) wordt gegeven na voltooien van de opleiding anesthesiologie in Europa? Hoe kan competentiegericht opleiden, geoperationaliseerd middels EPAs, worden toegepast op de opleiding anesthesiologie en welk onderzoek is benodigd om die toepassing te ondersteunen? Hoofdstuk 2 beschrijft het idee van een multidisciplinaire thematische invulling van het laatste studiejaar. De specialismen anesthesiologie, cardiologie, intensive care geneeskunde, longziekten en spoedeisende geneeskunde ontwierpen in

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0