Nanke Dokter

252 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen Productie Onderstaande kijkwijzer kun je gebruiken bij het zoeken naar strategieën die leerlingen helpen om schooltaal zelf te gaan leren gebruiken. Strategieën gericht op schooltaalproductie door leerlingen Strategie gezien (turven) Gezien op (tijd) 1 Vragen om preciezer te formuleren De leraar vraagt het kind of hij dat nog iets duidelijker kan zeggen , met de bedoeling om meer/betere taal te ontlokken bij het kind. 2 Aanwijzingen geven De leraar richt de aandacht van de leerling op taalaspecten . 3 Prikkelende opmerkingen maken De leraar doet een prikkelende uitspraak , die schooltaal ontlokt. 4 Verbeterd herhalen van uiting leerling De leraar herhaalt wat de leerling zei, maar verbetert aspecten van het taalgebruik naar meer schooltaal. 5 Herhalen van correcte uiting van leerling De leraar herhaalt exact dat wat het kind heeft gezegd om te benadrukken dat het kind de taal goed gebruikt heeft. 6 Herformuleren van uiting van de leerling De leraar herhaalt de uiting van de leerling op een andere manier .

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0