Nanke Dokter

238 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen Deel 1 De onderstaande uitspraken gaan over de rekeninstructie. Geef aan in welke mate je het onderstaande graag doet door het bijbehorende rondje te vullen. Deel A Heb ik een hekel aan Doe ik heel graag (1) (2) (3) (4) (5) 1 Nadenken over taal. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 2 Een redactiesom visualiseren om leerlingen te helpen de tekst te begrijpen ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 3 Een leerling die een heel precies antwoord geeft bevestigen door het antwoord nog eens voor de hele groep te herhalen. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 4 De leerlingen expres op het verkeerde been zetten om ze goed na te laten denken. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 5 Een moeilijk woord dat je tegenkomt tijdens de rekenles uitleggen. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 6 Aan leerlingen laten zien en horen hoe je een verhaaltje kunt herleiden tot een som. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 7 Tijdens de rekeninstructie aandacht geven aan de structuur van zinnen of teksten. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 8 Aan leerlingen vragen of ze preciezer kunnen zeggen wat ze bedoelen. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 9 Een antwoord van een leerling herhalen met verbetering. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 10 Bij een vraag leerlingen helpen door ze een gerichte aanwijzing te geven. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯ 11 Vooraf aan de rekenles woorden selecteren om te bespreken. ◯ ◯ ◯ ◯ ◯

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0