Nanke Dokter

126 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen Figuur 7.1 Integratief model voor professionele groei (Clarke & Hollingsworth, 2002, p. 951; ver- taling uit het Engels, ND) In het model worden vier domeinen onderscheiden: het externe domein, het persoon- lijke domein, het praktijkdomein en het domein van de consequenties. Het externe domein onderscheidt zich van de andere drie domeinen doordat het niet ligt binnen de persoonlijke wereld van de leraar; het omvat alle kennis die ‘van buiten’ komt, zoals theorieën van anderen, en formele, bijvoorbeeld uit onderzoek afkomstige, kennis. Het persoonlijke domein omvat de kennis, overtuigingen en attitudes van de leraar zelf. Ook normen, waarden en veronderstellingen horen bij dit domein. Het praktijkdomein is het domein waarin alle vormen van professioneel gedrag plaatsvinden, meestal in het klaslokaal. Het domein van de consequenties is het domein waarin de gevolgen van het handelen door de leraar worden waargenomen en geduid. Het betreft gevolgen voor de onderwijspraktijk, zoals effecten op de leerresultaten van leerlingen, de moti- vatie van leerlingen, maar ook toegenomen vaardigheden van de leraar zelf of effecten op de motivatie of het werkplezier van de leraar. Tussen de vier domeinen zijn pijlen zichtbaar die de processen handelen en reflectie verbeelden. Met handelen wordt bedoeld het weldoordacht en beredeneerd handelen (Clarke & Hollingsworth, 2002). In het reflectieproces vinden activiteiten plaats zoals analyseren, overdenken, evalueren, onderzoeken of herstructureren van ervaringen, kennis of situaties (Korthagen & Vasalos, 2002). Handelen en reflectie verbinden de vier domeinen met elkaar en dragen zo bij aan professionele groei. Wan- neer een verandering in een domein leidt tot verandering in een ander domein, noemen Clarke en Hollingsworth (2002) dit een change sequence , een verandering die een effect van korte duur kan hebben. Als de domeinen onderling in een growth network Externe bron van informatie of stimulans Kennis, overtuigingen en attitude Professioneel handelen, toepassing Resultaten, uitkomsten Praktijkdomein Persoonlijk domein Domein van consequenties Extern domein handelen reflectie

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0