Carl Westin

Samenvatting Strategic Conformance: Exploring Acceptance of Individual-Sensitive Automation for Air Traffic Control Carl Albert Lennart Westin N ET als vele complexe en tijd-kritische werkdomeinen wordt de luchtver- keersleiding (ATC) geconfronteerd met een fundamentele modernisering die gekarakteriseerd wordt door het gebruik van geavanceerde automatisering (zoals voorzien in SESAR in Europa en NextGen in de Verenigde Staten). De bedoel- ing is om de relatie tussen luchtverkeersleider en automatisering, wat nu gebaseerd is op een rigide functieverdeling, te laten evolueren naar een meer vloeiende en onderling geco¨ordineerde teamrelatie. Hierin wordt verwacht dat de luchtverkeer- sleider vooral een toezichthoudende rol vervult, terwijl hij of zij veel van de tac- tische “ hands-on ” taken aan de automatisering overlaat. Van automatisering wordt verwacht dat het zal groeien in intelligentie en cognitieve vaardigheden en daarmee meer een teamlid zal worden die beslissingsondersteuning biedt en autonoom kan optreden. Deze veranderingen brengen echter ´e´en van de meest dringende en uitda- gende “ human factors ” problemen met zich mee, namelijk: hoe kunnen we automa- tisering ontwerpen die geaccepteerd en vertrouwd wordt door de luchtverkeerslei- der? Geautomatiseerde systemen die cognitief rijper worden, zullen waarschijnlijk op vele manieren gaan lijken op een individu met eigen gedrag en persoonlijkheid. Mensen zullen deze systemen waarschijnlijk dan meer gaan beschouwen als een mens en minder als een technologisch instrument. Deze trend blijkt uit huidige intelligente persoonlijke assistenten, zoals Siri van Apple, Cortana van Microsoft

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw